Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Organisatie Het Rölinggebouw Kunst in en rondom het Rölinggebouw

Muurschildering bij de Moot Court

Een gedeelte van de muurschildering bij de tribunetrap. Fotocredits: Vincent Wiegers
Een gedeelte van de muurschildering bij de tribunetrap. Fotocredits: Vincent Wiegers

Voor de Faculteit Rechtsgeleerdheid in Groningen maakte beeldend kunstenaar Rosa Everts in 2023 de muurschildering ‘Passage’ aan weerszijden van de tribunetrap centraal in het Rölinggebouw. Met deze muurschildering wil zij de dynamiek en de diversiteit van de faculteit en het recht verbeelden.

Het oeuvre van Rosa Everts bestaat zowel uit gedetailleerde tekeningen op papier als grote installaties en muurschilderingen op locatie. Vaak maakt ze hierbij gebruik van elementen of personen die ze ter plekke aantreft.

Voor de totstandkoming van deze muurschildering richtte Everts een felle theaterspot op de wanden langs de trap en liet ze medewerkers en studenten van de rechtenfaculteit zo poseren dat hun schaduw geprojecteerd werd op de muur. Deze schaduw trok ze over en schilderde ze in verschillende grijs-blauwtinten, om dit proces vervolgens te herhalen. Zo ontstaat een compositie van schaduwen van personen die zich op een eerder moment in de ruimte bevonden. Waar de schaduwen elkaar overlappen, ontstaan nieuwe vormen, waardoor een spannend vormenspel gecreëerd wordt waarin veel details te ontdekken zijn. De kleuren van het werk zijn echter gedempt, zodat het werk de ruimte niet domineert.

De silhouetten van medewerkers en studenten van de faculteit verbeelden de diversiteit aan personen en activiteiten die in het gebouw plaatsvinden. Je kunt er veel herkenbare elementen en situaties in terugvinden, voor de universiteit in het algemeen en de rechtenfaculteit in het bijzonder. De studenten in toga met rechtershamer op weg naar de moot court en de hoogleraar met baret zijn hier duidelijke voorbeelden van. Subtieler is de schoonmaakster met stofzuiger waarvan de houding doet denken aan die van Vrouwe Justitia, of de man in pak waarin de contouren van Bernard Röling (de naamgever van het faculteitsgebouw) te herkennen zijn.

Door de houdingen waarin de figuren zijn afgebeeld, straalt het werk veel beweging uit. Ze lijken echt de trap op en neer te lopen. Ook zijn er veel interacties te zien tussen de verschillende personen. Het werk verbeeldt daarmee de dynamiek van de faculteit, wat goed past bij het vakgebied: het recht is immers altijd in beweging. Ook zijn, net als voor de wet, alle personen in dit werk gelijkwaardig, en dus allen afgebeeld in dezelfde grijs-blauwtinten.

Laatst gewijzigd:14 december 2023 13:20
View this page in: English