Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

IT-recht: Emerging technologies: AI & Cybersecurity

Deze cursus gaat door!
Logo van de belangrijkste punten verstrekker

Mr. dr. E. Moyakine en mr. T. van Zuijlen behandelen in deze cursus de meest recente regelgeving, jurisprudentie en literatuur op het gebied van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, oftewel AI) en cybersecurity.

Deze cursus is erop gericht om advocaten, overheidsjuristen en andere juridische professionals diepgaande kennis te bieden over actuele juridische vraagstukken die voortvloeien uit de inzet van opkomende technologieën op het terrein van AI en cybersecurity.

Er wordt ingegaan op de impact van deze technologieën op bestaande juridische raamwerken die worden gevormd door privaatrecht, privacywetgeving en wetgeving inzake digitale veiligheid. Daarnaast wordt de nieuwe EU-regelgeving, meer in het bijzonder de voorgestelde AI-Verordening en de nieuwe NIS2-richtlijn, behandeld en wordt er stilgestaan bij zowel het gebruik van AI bij het automatiseren van juridische processen als cybersecuritymaatregelen die door de overheid en andere organisaties na de implementatie van de bovengenoemde richtlijn zullen moeten worden getroffen.

Nadat u deze cursus heeft gevolgd, bent u weer helemaal up-to-date en beschikt u over nieuwe inzichten met betrekking tot regelgeving, compliance en ethische uitdagingen ten aanzien van AI en cybersecurity.

Deze cursus is interessant voor advocaten, overheidsjursisten en andere juridische professionals die meer willen weten over Emerging technologies: AI & Cybersecurity.

De docenten

decoratieve afbeelding

Mr. dr. Evgeni Moyakine is universitair docent IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen en research fellow van het ‘Information Society Law Center’ van de Universiteit van Milaan (Italië). Momenteel coördineert hij en geeft hij in de masteropleiding IT-recht het vak ‘Seminaar Privacyrecht’ en ontwikkelt hij een nieuw mastervak ‘Cybersecurity & Telecom’ dat het door hem verzorgde bachelorvak ‘Telecommunicatierecht’(derde jaar) zal vervangen. Bovendien is hij betrokken bij twee Engelstalige masteropleidingen en is hij als coördinator en docent verantwoordelijk voor de vakken ‘Telecommunications Law’ (derde jaar) en ‘Security & Privacy in Digital Society’ (master). Evgeni Moyakine verzorgt ook het ‘Honours College’-vak ‘Accountability in the Cyberspace Era’ (tweede jaar). Hij is lid van de adviesraad van het tijdschrift ‘International Cybersecurity Law Review’ en zijn onderzoek waarvoor hij de subsidies van de Stichting Groninger Universiteitsfonds en het ‘Center for Cyber Law & Policy’ van de Universiteit van Haifa (Israël) toegekend heeft gekregen, betreft toerekening van offensieve cyberoperaties aan statelijke actoren.

decoratieve afbeelding

Mr. Tim van Zuijlen is docent IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, alsmede promovendus bij Privaatrecht. Met zijn technische kennis over juridische kennissystemen, AI en legal tech draagt hij bij aan de technische kant van de opleiding IT-recht. Zo is hij nauw betrokken bij het vak ‘IT in de context van het recht’ en coördineert hij het vak ‘Recht en Informatiemanagement’. Zijn onderzoek richt zich op de juridische aspecten van duurzaam produceren en consumeren (i.h.b. geplande veroudering) en verbintenissenrecht (i.h.b. consumentenrecht). Zijn onderwijs sluit daarbij aan. Zo draagt hij in de master IT-recht bij aan het vak E-commerce, consumenten-bescherming en platformen.

Alle informatie op een rijtje

Docenten
Mr. dr. Evgeni Moyakine en mr. Tim van Zuijlen
Dinsdag 21 mei 2024