Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

Actualiteiten Onrechtmatige Daad, Kwalitatieve Aansprakelijkheid en Schadevergoeding

Deze cursus heeft plaatsgevonden
NOvA logo 4 punten

In deze cursus gaan prof. Fokko Oldenhuis en prof. Arvin Kolder in op de actualiteiten op het gebied van de onrechtmatige daad, de kwalitatieve aansprakelijkheid en schadevergoeding. Aan de hand van recente jurisprudentie schetsen zij de ontwikkeling op deze gebieden. Er is uiteraard ruimte voor vragen en dialoog.

Onderwerpen die aan bod komen zijn

• Actuele ontwikkelingen met betrekking tot onveilige situaties van privé naar publiek domein
  • Aansprakelijkheid voor en van kinderen
  • Aansprakelijkheid van derden voor kinderen (scholen/zorginstellingen)
  • Aansprakelijkheid van de bedrijfsmatige gebruiker
  • Dieren (stand van zaken), aansprakelijkheid voor dieren en tenzij-formule
  • Aansprakelijkheid voor ondergeschikte en zelfstandige hulppersonen
  • Werkgeversaansprakelijkheid; positie van ZZP-ers, positie corona-slachtoffers
  • Aansprakelijkheid voor motorvoertuigen
  • Schade (smart-, shock-, affectieschade);
  • Schadebegroting
  • Verzekering (SVI, WAM)

Deze cursus is interessant voor advocaten en juristen die actief zijn in het verbintenissenrecht.

Fokko Oldenhuis

Prof. mr. dr. F.T. (Fokko) Oldenhuis is aan de Rijksuniversiteit Groningen verbonden als honorair hoogleraar Religie en Recht aan de faculteit Rechtsgeleerdheid en aan de faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij. Fokko's expertise ligt op het vlak van aansprakelijkheidsrecht; in het bijzonder onrechtmatige daad en kwalitatieve aansprakelijkheid, het huurrecht en op het vlak van religie en recht, in het bijzonder op het grensvlak van kerkgenootschappen en het privaatrecht. Fokko treedt incidenteel op als adviseur op het gebied van letselschade zowel ten behoeve van de slachtofferkant als verzekeraars. Daarnaast geeft Fokko geregeld postacademisch onderwijs.

prof. Arvin Kolder

Prof. mr. dr. Arvin Kolder is bijzonder hoogleraar Personenschade aan de Rijksuniversiteit Groningen en daarnaast als advocaat verbonden aan Kolder Vorsselman advocaten. Arvin is als docent en examinator verbonden aan de Grotius opleiding Personenschade en als docent aan de Vereniging van Letselschade advocaten. Hij werkt als auteur mee aan de Groene Serie (Onrechtmatige daad) en het Handboek Personenschade.

Alle informatie op een rijtje

Docenten

prof. mr. F.T. Oldenhuis
Honorair hoogleraar Religie en Recht aan de faculteit Rechtsgeleerdheid en aan de faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij