Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Obstacles to linking emissions trading systems in the EU and China

A comparative law and Economics perspective
Promotie:Mw. Y. Zeng
Wanneer:06 december 2018
Aanvang:12:45
Promotors:S.E. (Stefan) Weishaar, Prof, prof. mr. dr. H.H.B. (Hans) Vedder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Obstacles to linking emissions trading systems in the EU and China

Grote voordelen bij koppeling emissiehandelssystemen China en EU

De koppeling van het Chinese emissiehandelssysteem (ETS) aan het Europese systeem kan aanzienlijke economische, ecologische en politieke voordelen opleveren. Dat concludeert promovenda Yingying Zeng. Koppeling is echter geenszins een eenvoudig proces, zeker niet als het gaat om de twee grootste emissiehandelssystemen ter wereld met opmerkelijke verschillen en uiteenlopende beleidsprioriteiten.

De huidige literatuur over emissiehandel richt zich met name op de algemene belemmeringen die een rol kunnen spelen bij het koppelen van twee emissiehandelssystemen, maar gaat nog niet specifiek over de EU en China en over noodzakelijke maatwerk in de afstemming van beleid. Gezien deze leemte in de literatuur en de politieke belangstelling voor het onderwerp, beoogt Zeng met haar proefschrift de discussies op wetenschappelijk gebied en op beleidsvlak te verrijken door belemmeringen voor een koppeling tussen de emissiehandelssystemen van de EU en China in kaart te brengen. Door toepassing van een vergelijkende rechtseconomische benadering heeft haar  onderzoek tot doel het huidige regelgevingskader voor broeikasgasemissies in beide jurisdicties te onderzoeken. Daarnaas brengt ze de belangrijkste punten van zorg voor een toekomstig verband in kaart, waaronder de heterogeniteit van systeemontwerpen (bv. de vaststelling van emissieplafonds) en de verschillen in de regelgeving (bv. handhaving van de ETS-regeling). Tenslotte stelt Zeng oplossingen voor om de koppeling te vergemakkelijken en bespreekt ze hoe deze bevindingen kunnen bijdragen aan de besluitvorming over cruciale vragen die eerst moeten worden gesteld, namelijk: óf, wanneer en hoe de koppeling tot stand komt.