Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Congressen, symposia, lezingen Archief Congres Dealen met ondermijningsdelicten

Dealen met ondermijningsdelicten in de pers

Voor dit congres is ook in de pers al aandacht. Hieronder treft u een overzicht van plaatsen waar op het web informatie te vinden is. Voor sommige artikelen geldt dat u abonnee moet zijn om deze te kunnen lezen.

Tweede Monitor

Kamervragen van het kamerlid Nispen over afspraken met criminelen.

EenVandaag

Gerrit van der Burg in EenVandaag.

Nieuwsuur

Schuld bekennen in ruil voor minder straf. We kennen het vooral uit de VS: plea bargaining, ofwel onderhandelen met de aanklager over strafvermindering in ruil voor een bekentenis. In Nederland gebeurt het (nog) niet, maar ook hier gaan er stemmen op voor vonnisafspraken.

Volkskrant

OM wil vonnisafspraken met verdachten om procedures te verkorten. In een poging procedures te versnellen wil het Openbaar Ministerie vooraf met bekennende verdachten afspraken kunnen maken over de hoogte van de straf. Dit maakte OM-topman Gerrit van der Burg donderdag bekend op een congres over de rechtspraak in Den Haag.

NU.nl

Het Openbaar Ministerie (OM) wil in grote strafzaken vaker en meer afspraken kunnen maken met verdachten. De aanleiding hiervoor is de grote druk op de strafrechtketen doordat strafzaken vaak lang duren, stelt justitie donderdag.

OM wil vaker afspraken maken met verdachten maken

BNR

Schuld bekennen? Dan een lagere straf.

Elsevier weekblad

Het is begrijpelijk dat het Openbaar Ministerie (OM) een experiment wil met proces- en vonnisafspraken, schrijft Gerlof Leistra. Ondermijningszaken duren gemiddeld zeshonderd dagen en in hoger beroep ruim vijf jaar. Door snellere afhandeling dankzij procesafspraken, krijgen ook slachtoffers eerder duidelijkheid.

RTLnieuws

Openbaar Ministerie wil vaker deal met verdachten.

Leeuwarder Courant

OM wil deals sluiten met verdachten.

Het Parool

Ondermijnende criminaliteit staat boven aan de politieke agenda, maar juist op die misdaad is het strafrecht slecht toegerust, stelt wetenschapper Laura Peters vast. Zij pleit voor afspraken tussen verdachten en justitie, bezegeld door de rechter.

Ondermijnende criminaliteit komt vaker voor dan u denkt

We zetten een aantal nieuwsberichten voor op een rijtje.

Gebruik van afspraakprocedures bij de afhandeling van ondermijningsdelicten

Laura Peters over het maken van vonnis- en proces-afspraken in het tijdschrift Binnenlands Bestuur.

Laura Peters: 'Medewerking van verdachten verlicht werkdruk rechtbanken'

Het moet mogelijk worden dat criminelen en justitie nog voor een zitting onderhandelen, bijvoorbeeld een bekentenis in ruil voor een lagere straf. Het zou de werkdruk in de rechtbanken verlichten, zegt de Groningse onderzoeker Laura Peters.

Laura Peters: 'Justitie, sluit deal met crimineel'

Waar in landen om ons heen volop onderhandeld wordt met criminelen over hun straf, is dat in Nederland taboe. Begin er direct mee, betoogt Groningse onderzoeker Laura Peters.

Boek Dealen met ondermijningsdelicten

Persbericht bij het verschijnen van het boek ‘Dealen met ondermijningsdelicten. Naar een efficiënte strafprocedure voor ondermijnende criminaliteit‘. (Deelnemers ontvangen het boek tijdens het congres.)

Laatst gewijzigd:13 juni 2023 11:34