Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Career Services Law Beroepsmogelijkheden Beroepsmogelijkheden in Nederland

Tax consultant, voorheen junior Belastingadviseur – Hendrik van der Zee

Hendrik van der Zee

Ik ben Hendrik van der Zee (24), woonachtig in Groningen en werkzaam als Junior Belastingadviseur bij Accon avm Adviseurs en Accountants in Drachten.

Welke richtingen heeft u bij onze faculteit gekozen?

Mijn propedeusejaar Rechtsgeleerdheid heb ik in Leeuwarden gevolgd, het kleinschalig onderwijs is zeker een aanrader. Bij de voortzetting van mijn Bachelor in Groningen heb ik de keus gemaakt voor de richting Fiscaal Recht, ervan uitgaande dat als ik het niet leuk zou vinden, ik er direct mee zou stoppen. Uiteindelijk bevalt het mij erg goed.

Wat heeft u naast uw studie gedaan?

Naast mijn studie ben ik werkzaam geweest als flexmedewerker bij de uitzendorganisatie Start People, daar heb ik vooral administratieve werkzaamheden voor de Hanze Hogeschool en het Alfa-college gedaan. Daarnaast assisteerde ik een onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen bij wetenschappelijk onderzoek en andere werkzaamheden, zoals de voorbereiding van lezingen en cursussen.

"Loop een stage die aansluit bij je gekozen richting"

Wat houdt uw vorige baan in? Welke competenties zijn de belangrijkste in deze baan?

Als Junior Belastingadviseur bereid ik (in samenwerking met mijn collega's) fiscale advieswerkzaamheden voor onze relaties voor. Daarnaast stel ik belastingaangiftes (inkomstenbelasting) op voor het MKB en agrarische ondernemingen. Hiervoor zijn de competenties gedrevenheid, leergierigheid en analytisch- en probleemoplossend vermogen belangrijk, maar ik ben van mening dat de belangrijkste competentie een klant- en servicegerichte houding is. Uiteindelijk draait het namelijk om de klant.

Hoe bent u op die plek gekomen? Hoe ziet uw loopbaan er uit?

Ik ben in maart begonnen als stagiair belastingadvies om ervaring op te doen naast de studie. Na vijf maanden kreeg ik een jaarcontract als Junior Belastingadviseur. Hoe mijn verdere loopbaan eruit ziet? Dat weet ik nog niet. Ik hoop de komende jaren veel ervaring op te doen en veel voor onze cliënten te kunnen betekenen.

Inmiddels is Hendrik van der Zee niet meer werkzaam bij Accon avm Adviseurs en Accountants, maar is hij werkzaam als tax consultant bij Deloitte.

Heeft u loopbaantips voor onze studenten?

Probeer naast de studie stage te gaan lopen bij een kantoor dat aansluit bij de richting die u gekozen heeft. De theorie van de studie valt in de praktijk op zijn plaats.

Laatst gewijzigd:18 december 2023 11:48