Over ons Faculty of Science and Engineering

Charissa Roossien ontvangt JTF-subsidie voor ontwikkelen Health Tracker

22 april 2024

Dr. Charissa Roossien van het Engineering and Technology Institute Groningen (Faculty of Science and Engineering, RUG) heeft met succes een Just Transition Fund (JTF) subsidie van 1,8 miljoen euro binnengehaald voor de ontwikkeling van een Health Tracker voor betrouwbare ademhalings- en stofwisselingsanalyse. In totaal wordt 4,5 miljoen euro geïnvesteerd in het project dat zich richt op een optimale gezondheid en productiviteit van mensen gedurende hun loopbaan.

Roossien en haar team gaan samenwerken met industriële partners op het gebied van leefstijl, sport en preventie en met het UMCG en het Health Technology Research and Innovation Cluster (HTRIC). Industriële partners dragen EUR 2,5 miljoen bij aan het project, de RUG en het UMCG EUR 240.000.

Optimale gezondheid op het werk

De belangrijkste doelstelling van het project is om mensen in staat te stellen een optimale gezondheid en productiviteit te behouden gedurende hun hele carrière, zodat vroegtijdige uitval uit het arbeidsproces wordt beperkt. Centraal hierin staat de ontwikkeling en valorisatie van een Health Tracker: een headset uitgerust met sensoren voor ademhaling, metabolisme, ECG en bewegingsanalyse. De Health Tracker onderscheidt zich met name door zijn vermogen om fysieke belasting te meten zonder ademhalingsweerstand op te leggen of beweging te beperken, wat zorgt voor een verbeterde bruikbaarheid en betrouwbaarheid van de metingen.

Health Tracker

Naar verwachting in 2027 op de markt

Naar verwachting wordt de Health Tracker in 2027 op de markt gebracht. Roossien legt de werkwijze uit: 'De industriële bedrijven gaan onze proof-of-concept verder ontwikkelen, waarvoor wij op onze beurt weer input verzamelen, samen met het UMCG en HTRIC. Denk daarbij aan gegevens die worden ingewonnen via longartsen en revalidatieartsen.' Daarnaast gaan Roossien en haar team het systeem wetenschappelijk valoriseren. De health tracker wordt eerst getest in een gecontroleerde setting met gezonde vrijwilligers. Als het systeem nauwkeurig werkt, wordt het daarna getest op de doelgroep. Roossien: 'Als die resultaten positief zijn, kunnen we het certificeringsproces starten om het op de markt te brengen.'

Het Just Transition Fund

Het Just Transition Fund (JTF) biedt ondersteuning voor een groene en duurzame ontwikkeling van de provincies Drenthe, Groningen en Fryslân, de gemeente Emmen en de noordelijke arbeidsmarktregio's. Het fonds wordt medegefinancierd door de Europese Unie en het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbeleid en wordt beschikbaar gesteld door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), met steun van de provincie en de gemeente Groningen.

De industriële partners die de proof-of-concept verder gaan ontwikkelen zijn Relitech Development, Umaco, aXtion en Lode. Relitech B.V., Lode en ProCare gaan gaan de Health Tracker op de markt brengen.

Laatst gewijzigd:23 april 2024 12:03