Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Open Competitie ENW-M-subsidies voor Slawinska en Tolstoy

16 mei 2023

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft twee Open Competitie Science-M-subsidies toegekend aan onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (FSE). Dr. Jagoda Slawinska van het Zernike Institute for Advanced Materials ontvangt een M1-subsidie van 330.000 euro voor haar project ‘2D-materialen verdraaien voor chirale spintronica’. Prof. dr. Eline Tolstoy van het Kapteyn Astronomical Institute ontvangt een M-invest subsidie ter waarde van 500.000 euro voor haar project ‘Nederland levert de Atmosferische Dispersie Compensator voor de Extremely Large Telescope’.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief, kwalitatief hoogwaardig fundamenteel onderzoek en/of studies met wetenschappelijke urgentie.

verdraaiingsschema
Gedraaid dubbellaags grafeen

Dr. Jagoda Slawinska (Zernike Institute) | 2D-materialen verdraaien voor chirale spintronica

Een van de alternatieven die apparaten sneller en energiebesparender kunnen maken is het benutten van een extra mate van vrijheid met betrekking tot de rotatie van elektronen (spin), om informatie te vervoeren en te verwerken. Om spintronica succesvol te maken, zijn materialen nodig die elektrische en spinsignalen efficiënt omzetten. Slawinska zal heterostructuren ontwerpen met de hoogste conversie-efficiëntie door atomair dunne materialen te onderzoeken die als een sandwich op elkaar zijn gestapeld. De relatieve verdraaiing van lagen zal aanleiding geven tot een intrigerend conversiefenomeen genaamd chiraliteit-geïnduceerde spin-selectiviteit die Slawinska zal onthullen en optimaliseren.

De ELT met de eerste generatie instrumenten (Harmoni, MICADO en het adaptieve optische systeem MAORY, METIS) op het Nasmyth-platform. MICADO is rood omcirkeld. Credits: ESO/MICADO-consortium
De ELT met de eerste generatie instrumenten (Harmoni, MICADO en het adaptieve optische systeem MORFEO, METIS) op het Nasmyth-platform. MICADO is rood omcirkeld. Credits: ESO/MICADO-consortium

Prof. dr. Eline Tolstoy (Kapteyn Institute) | Nederland levert de Atmosferische Dispersie Compensator voor de Extremely Large Telescope

De Atmosferische Dispersie Corrector (ADC)  is een klein, maar kritisch onderdeel om haarscherpe afbeeldingen te kunnen maken met de Extremely Large Telescope (ELT). Zonder deze ADC versmelt het licht van sterren als overlappende regenbogen in een waas. De ADC corrigeert de atmosfeer in real-time, zodat sterren afzonderlijk zichtbaar zijn en de eigenschappen gemeten kunnen worden. Er is een werkend prototype en met deze NWO-bijdrage kan de ADC voor het MICADO instrument op de ELT gerealiseerd worden. De Nederlandse en Europese astronomie zullen hier tientallen jaren van kunnen profiteren.

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:16 mei 2023 16:36