New Ways of Teaching - verhalen over onderwijsvernieuwing
In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en impactvolle onderwijsinitiatieven. Van bijzondere lesvormen tot nieuwe technieken - alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en welke impact heeft het op de studenten?
Leerlingen leren managen met een VR-bril
Ricus Dullaert, Marjon Fokkens-Bruinsma en Anina Westgeest van de Lerarenopleiding van de Faculteit GMW werken aan een nieuwe manier om klassenmanagementstrategieën te oefenen: met VR-brillen. Ricus Dullaert vertelt over het ontstaan van het idee en de toepassing hiervan.
Een studieboek laten redigeren door studenten
Christopher May gelooft dat studenten hun werk meestal aan hun docenten richten. Hierdoor ontberen studenten ervaring met het schrijven van publicaties voor een breder publiek. In zijn vak Biopsychologie wilde May studenten op een andere manier betrekken door hun hulp in te schakelen voor een project dat de grenzen van het vak overschreed. Het is een voorbeeld van een werkwijze die Open Pedagogiek wordt genoemd. Bij deze werkwijze worden studenten in staat gesteld om bijdragen van toegevoegde waarde te leveren aan werk dat gericht en afgestemd is op een bredere gemeenschap.
Gepubliceerd op: 29 februari 2024
‘Religie, Diversiteit en Identiteit: zelf religie onderzoeken in de stad.
Dr. Jelle Wiering het vak ‘Religie, Diversiteit en Identiteit’, ontwikkeld door dr. Marjo Buitelaar, dr. Jelle Wiering, dr. Brenda Bartelink, en dr. Brenda Mathijssen. Hij vertelt wat het oplevert wanneer studenten zich onderdompelen in de praktijk.
Gepubliceerd op: 30 november 2023
GIMMICS - Farmaciestudenten onderwijzen met een Simulation Game
Dr. Tanja Fens , projectleider en coördinator van de Pharmacy Game International, prof. Katja Taxis , hoogleraar Farmacotherapie en Klinische Farmacie, en drs. Claudia Dantuma , docent-apotheker over de Pharmacy Game.
Gepubliceerd op: 30 oktober 2023
Omarm de onzekerheid: Mondige studenten door specificatiegerichte toetsing
Laurent Krook, docent Psychologie en Anastasios Sarampalis, hoogleraar Psychologie over specificatiegerichte toetsing.
Gepubliceerd op: 07 juli 2023
Interdisciplinaire onderzoeksstages: de X-Phi Lab Group Groningen
Lieuwe Zijlstra, Universitair Docent bij University College Groningen over zijn interdisciplinaire onderzoeksstages.
Gepubliceerd op: 02 juni 2023
Hoe moet je vragen stellen en structureren?
Martin Lenz, hoogleraar Geschiedenis van de filosofie over het stellen van vragen.
Gepubliceerd op: 07 april 2023
Hoe krijgen we studenten weer in de collegebanken? Onderzoeksvaardigheden onderwijzen via blended en challenge-based learning
Stefan Berger, Assistant Professor of Organizational Behavior bij de afdeling HRM & OB over 'blended learning'.
Gepubliceerd op: 03 maart 2023
Omgaan met ongemak in de klas
Sepideh Yousefzadeh, Universitair hoofddocent Intersectional Wellbeing and Decoloniality bij Campus Fryslân over omgaan met ongemak in de klas.
Gepubliceerd op: 03 februari 2023
Kunnen we bij de RUG de code van effectief leren kraken?
Audrey Rousse-Malpat, Universitair docent Taalverwerving bij de Faculteit der Letteren over het effectief leren van een taal.
Gepubliceerd op: 13 januari 2023
Laatst gewijzigd: | 27 maart 2024 10:10 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...