Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Hoe betrek je burgers bij de energietransitie?

15 juni 2021
Hoe betrek je burgers bij de energietransitie?

De transitie naar schone energie is één van de grootste uitdagingen van het moment. Wat maakt dat burgers betrokken willen zijn? En hoe kunnen mensen zeggenschap krijgen over hun energie? Onderzoekers Lise Jans en Goda Perlaviciute gaan zich in een deelonderzoek van het Horizon 2020 gefinancierde project Energy Citizenship and Energy Communities for a Clean Energy Transition op deze vragen richten.

Zeggenschap over energie opwekken
De betrokkenheid van burgers is een belangrijke factor in het slagen van energietransitie. Hoewel er veel onderzoek wordt gedaan naar technieken om energie op te wekken of te besparen, wordt de menselijke kant hierin niet altijd meegenomen. In hun onderzoek zullen Jans en Perlaviciute zich vooral richten op de vraag of energy communities een rol kunnen spelen in het versterken van energy citizenship. Energy communities zijn constructies die burgers zeggenschap geven over het opwekken van hun energie. Denk hierbij aan een energiecoöperatie als Grunniger Power, maar ook een buurtinitiatief om samen zonnepanelen aan te schaffen. ‘Mensen willen graag zelf, als gemeenschap, iets te zeggen hebben over hoe hun energie opgewekt wordt,’ vertelt Lise Jans. De mogelijkheid om als gemeenschap betrokken te zijn, geeft burgers autonomie en zeggenschap’. Wanneer mensen zich meer betrokken voelen bij duurzame energie, identificeren ze zich daar ook meer mee. Dit wordt ook wel energy citizenship genoemd.

Impact vergroten
Met hun onderzoek hopen Jans en Perlaviciute te ontdekken hoe energy communities hun impact zo groot mogelijk kunnen maken. ‘Dit heeft deels te maken met hoe deze communities worden opgezet en de mate waarin deelnemers van zo’n community energy citizenship voelen, maar ook deels met hoe de energy community een gedeelde identiteit stimuleert,’ legt Jans uit. ‘Energy citizenship gaat deels over betrokkenheid en inspraak, maar hoeveel inspraak werkt het beste? En onder welke condities willen we samen aan de slag met energie?’
dr. L. (Lise) Jans
Voornaam
Lise
Functie
Universitair hoofddocent Sociale-omgevingspsychologie
Expertise
Groepsprocessen, Duurzaamheidstransities; Sociale identiteitsvorming, Lokale initiatieven, Diversiteit, Interdisciplinariteit

G. (Goda) Perlaviciute, Prof
Voornaam
Goda
Functie
Universitair hoofddocent Publieke acceptatie van duurzame transities
Expertise
My key research interests lie in public evaluations and acceptability of energy sources, systems and policies, and which factors influence these evaluations and acceptability judgements. I focus on theory development and applying theory in addressing acute environmental and energy problems.
Laatst gewijzigd:16 juni 2021 09:18