Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

4e editie Nationaal Ruimtelijk Verkiezingsdebat 1 maart

Aspirant-Kamerleden in debat over de grote ruimtelijke vraagstukken
08 februari 2021

In aanloop naar de verkiezingen zal op op 1 maart 2021 het Nationaal Ruimtelijk Verkiezingsdebat plaatsvinden. In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, G.D.P. Ekistics en Pakhuis de Zwijger is het debat te volgen via een livestream voor heel Nederland.

We willen fijn wonen, duurzame energie, snel en comfortabel transport, mooie natuur, een wervelende economie en ga zo maar door. Al die ambities vragen om steeds meer ruimte op een eindige Nederlandse bodem. Het is aan de politiek om keuzes te maken: waar maken we ruimte voor?

Het Nationaal Ruimtelijk Verkiezingsdebat 2021 is de vierde in de reeks, na succesvolle edities in 2010, 2012 en 2017. Samen met experts uit de wetenschap, overheid en bedrijfsleven zijn de grote ruimtelijke vraagstukken inzichtelijk gemaakt in een livecast van Pakhuis de Zwijger op 1 maart vanaf 20.30 uur.

De politici van morgen, Kelly Regterschot (VVD), Paul Smeulders (GroenLinks), Faissal Boulakjar (D66), Henk Nijboer (PvdA), Jimmy Dijk (SP) en Julius Terpstra (CDA), gaan met elkaar in debat over de prangende kwesties rondom huisvesting, mobiliteit, energietransitie en klimaatadaptatie, en de groeiende vraag naar regie vanuit het Rijk. In dit debat stellen we onze aankomende volksvertegenwoordigers voor de keuze: waarvoor maken zij ruimte? En wat moet daarvoor wijken?

De ruimtelijke ordening van Nederland lijkt zo vanzelfsprekend, maar heeft invloed op alles wat we doen. Waar we wonen en werken, hoe we recreëren en hoe we ons van A naar B verplaatsen. Hoe we omgaan met de beschikbare ruimte en welke belangen we moeten afwegen, hangt sterk samen met de visies van politici en politieke partijen. Daarom is uw stem op 17 maart 2021 ook zo belangrijk!

Meer informatie via www.ruimtelijkverkiezingsdebat.nl

Nationaal Ruimtelijk Verkiezingsdebat