Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studies Theologie en Religiewetenschappen in Groningen beste van Nederland

01 oktober 2013
Elsevier Gids De beste studies

Studenten Theologie en Religiewetenschappen zijn het beste af in Groningen. Dat zijn de conclusies van de recente Elsevier Enquête onder studenten en hoogleraren. Zowel studenten als hoogleraren in het vakgebied waren van mening dat de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap (GGW) in Groningen de beste religieopleidingen van Nederland biedt, bachelor én master.

Met deze beoordeling heeft de faculteit haar positie nog verder verbeterd. Vorig jaar kwam Theologie bij hoogleraren al als beste uit de bus. Nu staat Theologie bij studenten én hoogleraren bovenaan! De opleiding Religiewetenschappen aan de faculteit scoorde ook uitzonderlijk hoog, maar aangezien deze opleiding de enige in zijn soort is in Nederland, levert het bij gebrek aan concurrentie geen podiumplaats op.

Onderzoek Elsevier

Circa 2.000 hoogleraren gaven aan welke universitaire opleidingen zij binnen hun vakgebied het beste vinden. Zij beoordeelden de kwaliteit van het bachelorprogramma, het aanbod van masteropleidingen en de kwaliteit van docenten en wetenschappelijke publicaties. Ze mochten geen cijfers geven aan hun eigen faculteit.

Maar het onderzoek is in de eerste plaats gebaseerd op de oordelen van ruim 230.000 studenten. Deze oordelen komen uit de omvangrijke Nationale Studenten Enquête. Zij moesten hun opleiding en universiteit beoordelen op aanwezige faciliteiten, de inrichting van de opleiding, de kwaliteit van onderwijs en docenten, de toetsing en de interne organisatie en communicatie. Hierbij moesten ze een cijfer geven tussen 1 (slecht) en 5 (goed). De faculteit GGW kreeg voor de studie in het algemeen een 4,55. Dit is een bijzonder hoge score, zowel in vergelijking met andere faculteiten van de RUG (gem. 3.85) als met zusterfaculteiten in Nederland (4.01).

Deskundige docenten

Onze studenten hebben vooral lof voor de deskundigheid van de docenten, algemene studievaardigheden zoals het ontwikkelen van een kritische houding, de studiebegeleiding en de groepsgrootte in het onderwijs. Het is niet voor niets dat de faculteit al twee keer de RUG docent van het jaar verkiezing heeft gewonnen. Uitschieter is een 4,8 voor de sfeer op de faculteit. De faculteit scoorde geen enkele onvoldoende. De enige matige score was op de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Maar ook daarin scoort Groningen beter dan haar zusterfaculteiten. De faculteit is van plan bij een volgende enquête ook hier een ruime voldoende te gaan scoren en is bezig met het ontwikkelen van arbeidsmarkt activiteiten.

Voor de studies Theologie en Religiewetenschappen gaat er dus echt niets boven Groningen!

Laatst gewijzigd:07 september 2023 12:25