Onderzoek Department of Genetics
University Medical Center Groningen

Twee UMCG’ers krijgen elk Europese subsidie van 1,5 miljoen

12 juli 2011

Jan Jacob Schuringa en Ellen Nollen van het Universitair Medisch Centrum Groningen hebben elk een Europese subsidie ontvangen van 1,5 miljoen euro voor hun onderzoek. Zij kregen beiden de ERC Starting Independent Researcher Grants. Deze grants zijn specifiek bestemd voor jonge veelbelovende onderzoeksleiders die hun eigen onderzoeksteam hebben samengesteld en een eigen onderzoekslijn hebben. De ERC grants zijn bedoeld om excellente onderzoeksteams verder te versterken. De ERC grants zijn verleend door de ERCEA, de European Research Council Executive Agency.

Dr. Ellen Nollen (Genetica) kreeg haar ERC Grant voor haar onderzoek naar de rol die het gen moag-4 (‘modifier of aggregation-4’) speelt bij het ontstaan van neurodegeneratieve ziekten als Huntington, Parkinson en Alzheimer. Zij ontdekte eerder al dat juist dit gen de stapeling en de schadelijke effecten van ziekte-eiwitten regelt tijdens het verouderingsproces van cellen. In haar onderzoeksvoorstel ‘Protein damage control: regulation of toxic protein aggregation in aging-associated neurodegenerative diseases’ geeft zij aan hoe ze meer inzicht in deze ziektemechanismes wil bepalen.

Prof. dr. Jan Jacob Schuringa van Experimentele Hematologie, kreeg zijn ERC Grant voor zijn onderzoek naar: 'Human leukemic stem cells: from identification towards targeting and eradication'. Centraal in dit project staat het ontwikkelen van een muizen-‘leukemiekliniek’. In deze leukemiekliniek zullen nieuwe behandelmethodes getest worden op een patiëntspecifieke manier. Het uiteindelijke doel van de studies is om effectievere methoden te ontwikkelen om patiënten met leukemie te kunnen behandelen.

Laatst gewijzigd:18 december 2023 08:29