Onderzoek Department of Genetics
University Medical Center Groningen

4th March 2011 - a big day!

18 januari 2011

Dubbeloratie Irene van Langen en Richard Sinke

In de oraties zullen zij ingaan op de grote veranderingen die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden binnen de humane genetica. Nu we van iemand de hele DNA volgorde kunnen bepalen lijken de diagnostische mogelijkheden vrijwel onbeperkt.   Maar is dit ook echt zo en welke consequenties heeft dit voor ons werk en voor de patiënt?

De titels geven al een glimp van hun ideeën. De oratie van Richard Sinke, die hoogleraar Genoomanalyse wordt, is getiteld: "In de hoogste versnelling".

De oratie van Irene van Langen, die hoogleraar Klinische Genetica wordt, heeft de titel meegekregen: "De volgende generatie: stilstaan zonder snelheid te verliezen".

Tijd: 4 maart 2011, 15:30 uur

Locatie: Nieuwe Kerk
Nieuwe Kerkhof 1, 9712 PT  Groningen

Zestig jarig jubileum afdeling Genetica

Niet alleen zullen dr. Richard Sinke en dr. Irene van Langen hun oratie uitspreken, ook vieren we op die dag het 60 jarig jubileum van onze afdeling.

Op 13 januari 1951 werd dr. Albert Polman tot buitengewoon hoogleraar in de Anthropogenetica benoemd in Groningen. Hiermee werd de grondslag gelegd voor wat we nu de afdeling Genetica van het UMCG noemen. Wij willen ons dagelijks werk en de resultaten hiervan presenteren door middel van een postermarkt. Verder zal het afdelingshoofd Prof. dr. Cisca Wijmenga stilstaan bij dit jubileum en zal de afdeling het UMCG een blijvende herinnering aanbieden in de vorm van een kunstwerk dat gemaakt is door Peter Bastiaanssen.

Programma

13:00  “De afdeling Genetica presenteert zich”,  Locatie: centrale hal bouwdeel 50 (ingang 47 aan de Oostersingel)

14:00  60 jaar Genetica in Groningen, Prof.dr. Cisca Wijmenga

14:15  Onthulling en aanbieden kunstwerk aan het UMCG

15:00  Vertrek richting Nieuwe Kerk

15:30  Oratie dr. R.J. Sinke en  Oratie dr. I.M. van Langen (bijwonen van alleen de oraties is uiteraard ook mogelijk)

17:00  Receptie

Graag vernemen wij of u van plan bent om te komen. Meldt u AUB aan vóór 24 februari via  email.

Other events for 2011

We have agreed to work on the Night of Science (Nacht van de Wetenschap), which will be held on 4 June in Groningen. There will be science and art exhibits set up throughout the town and we will have one in the A church together with ScienceLinx. In addition to the DNA bar (as set up at last year's Noorderzon festival), we will make 3D models of wild-type and mutant forms of a gene and we will, of course, explain what we’re doing.

This is all being organized by the Groningen Agreement (Akkoord van Groningen), a joint venture of Groningen town, the university, the UMCG and the Hanze Higher Vocational School.

Laatst gewijzigd:18 december 2023 08:30