Over ons Actueel Evenementen Promoties

Continuous quality improvement based on Lean Six Sigma in manufacturing small and medium sized enterprises

Promotie:Dhr. J.W.J. (Werner) Timans
Wanneer:27 oktober 2014
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. C.T.B. Ahaus, prof. dr. D.M. van Solingen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Continuous quality improvement based on Lean Six Sigma in
manufacturing small and medium sized enterprises

Raamwerk voor implementatie Lean Six Sigma in industriële mkb

Kleine en middelgrote bedrijven uit de maakindustrie ervaren toenemende eisen met betrekking tot de kwaliteit van producten en processen. Om concurrerend te blijven is voortdurend verbeteren van cruciaal belang. De Lean Six Sigma-benadering biedt veelbelovende mogelijkheden om continu verbeteren in praktijk te brengen. Werner Timans presenteert in zijn proefschrift een raamwerk voor de implementatie van Lean Six Sigma in industriële mkb-bedrijven.

De dissertatie van Timans bevat vier studies naar onderwerpen die relevant zijn voor de invoering van continu verbeteren op basis van Lean Six Sigma in kleine en middelgrote bedrijven. In de eerste studie worden tools en technieken geselecteerd en gekoppeld aan de verschillende fasen van een verbeterproject. De tweede en de derde studie zijn gericht op de implementatie van Lean Six Sigma in kleine en middelgrote industriële bedrijven, beginnend met een onderzoek naar de kritische succesfactoren en belemmeringen voor de implementatie, en uiteindelijk leidend tot een voorstel voor een raamwerk voor de implementatie. De vierde studie is uitgevoerd in een klein kunststofspuitgietbedrijf en presenteert een casus waarin de toepassing van statistische technieken in het kader van de optimalisatie van een spuitgietproces voor nieuw ontwikkelde producten centraal staat.

Werner Timans (1949) verrichtte zijn promotieonderzoek binnen het programma OPERA van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.