Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Interpreting the consequences of acute sleep deprivation

Stresssysteem betrokken bij tekort aan slaap

In de huidige samenleving is een tekort aan slaap een veel voorkomend probleem. De onderliggende mechanismen zijn niet bekend, maar men denkt dat de stresssystemen erbij betrokken zijn. Wieteke Beerling onderzocht of kortdurende slaaponthouding bij ratten effect heeft op de stresssystemen en of dit vervolgens de reactiviteit van de stresssystemen en de aandachtsconcentratie kan beïnvloeden. Zij concludeert dat kortdurende slaaponthouding een milde en tijdelijke activatie van de stresssystemen geeft. Deze stresssysteem-activatie hangt nauw samen met de hoeveelheid lichamelijke activiteit van de dieren. Dit komt overeen met de hypothese dat de mate van stresssysteem-activatie voor een groot deel een reflectie is van de hoeveelheid energie die nodig is voor het gedrag dat het dier vertoont, en niet per se van de mate waarin de situatie stressvol is. Verschillende studies in dit proefschrift bevestigen deze hypothese en laten zien dat het voor een correcte interpretatie van de resultaten belangrijk is om stresssysteem-activatie samen met gedragsmatige activiteit te bestuderen. Beerling toont verder aan dat er geen effect is van kortdurende slaaponthouding op de reactiviteit van de stresssystemen en op de aandachtsconcentratie wanneer het dier wordt blootgesteld aan verschillende situaties na afloop van de slaaponthouding. Dit kan worden verklaard door het snelle en complete herstel van de stresssysteem-activatie na beëindiging van de slaaponthouding en de associatie met lichamelijke activiteit. De resultaten geven aan dat de stresssystemen in belangrijke mate betrokken zijn bij de consequenties van slaaponthouding.

Het promotieonderzoek van Wieteke Beerling werd gefinancierd door Janssen Research & Development, onderdeel van Janssen Pharmaceutica N.V. in België, waar zij tevens haar onderzoek uitvoerde. Inmiddels werkt zij als onderzoeker bij PPD (Pharmaceutical Product Development).