Over ons Actueel Evenementen Promoties

Horizontal and vertical collaboration in distribution networks with cross-docks

Promotie:dr. ir. P. (Paul) Buijs
Wanneer:18 september 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J.C. Wortmann, prof. dr. I.F.A. (Iris F.A.) Vis
Copromotor:N.B. (Nick) Szirbik, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Horizontal and vertical collaboration in distribution networks with
cross-docks

Grote kans voor duurzamere distributielogistiek: gezamenlijke planningsbeslissingen door samenwerkende transporteurs

De duurzaamheid van de distributielogistiek kan sterk verbeteren – zowel op ecologisch, sociaal en economisch vlak – als samenwerkende transporteurs in het wegtransport operationele beslissingen vaker gezamenlijk nemen. Dat concludeert promovendus Paul Buijs. Hij beschrijft in zijn proefschrift welke innovatieve planningsprocedures en welk type ICT-toepassingen nodig zijn om samenwerkende transporteurs in de toekomst beter in staat te stellen gezamenlijk planningsbeslissingen te nemen.

Logistiek dienstverleners staan voor grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, in het bijzonder vanwege de steeds kleiner wordende zendingen die just-in-time bij de klant moeten worden afgeleverd. Samenwerking tussen partners in de distributieketen en met concurrenten daarbuiten biedt kansen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Het onderzoek van Buijs richt zich op samenwerkingsvormen in distributieketens met cross-docks. Cross-docks zijn logistieke centra die bedrijven in staat stellen om kleine zendingen gegroepeerd te transporteren zonder dat daarvoor tussentijdse opslag nodig is. In een cross-dock worden goederen direct van inkomende naar uitgaande vrachtwagens verplaatst. Het succesvol toepassen van cross-docking vereist verticale samenwerking tussen partners in opeenvolgende stadia van de distributieketen. Horizontale samenwerking ontstaat tussen mogelijk concurrerende bedrijven die vergelijkbare activiteiten in verschillende distributieketens uitvoeren.

Buijs benadrukt de noodzaak van een ketenperspectief op ‘cross-docking’ bij het managen van dergelijke activiteiten. Bovendien duidt hij het gebrek daaraan in het bedrijfsleven en in eerder onderzoek. Buijs presenteert oplossingsrichtingen voor een ketenperspectief op cross-docking en toont het verbeterpotentieel aan.

Paul Buijs (Den Haag, 1985) studeerde Industrial Engineering & Management. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het onderzoeksinstituut Operations Management & Operations Research van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.