Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Interhospital transport of the critically ill patient

Speciale ambulance is beter voor vervoer ernstig zieke patiënt

Door gebruik te maken van een speciaal uitgeruste ambulance en een speciaal getraind team, kunnen patiënten van de intensive care beter en veiliger vervoerd worden naar een ander ziekenhuis. Dat stelt Joep Droogh in zijn promotieonderzoek. Deze bevindingen zijn in overeenstemming met wat deskundigen al verwachtten.

Intensive care patiënten worden al tientallen jaren vervoerd. Aanvankelijk gebeurde dat meestal om gebruik te kunnen maken van andere behandelmogelijkheden of bepaalde diagnostiek. Tegenwoordig vindt ook veel transport plaats vanwege ruimtegebrek op de intensive care. Aan het vervoer van patiënten die intensieve zorg nodig hebben, zijn risico’s verbonden. Daarom rijden er vanaf 2009 zeven speciale ambulances (Mobiele Intensive Care Units, MICU’s) in Nederland die zijn toegerust voor het vervoer van deze patiëntengroep. Een arts en verpleegkundige van de intensivecareafdeling (IC), beiden speciaal getraind om deze patiënten veilig te kunnen transporteren, begeleiden de patiënt tijdens het vervoer.

Droogh onderzocht hoe dit vervoer in de praktijk in zijn werk gaat, welke incidenten zich voordoen, welke training het behandelteam van de MICU nodig heeft, en welke impact het speciale vervoer heeft op de regio. De promovendus concludeert dat er met de MICU ziekere patiënten kunnen worden vervoerd en dat zich tijdens het vervoer met zo’n ambulance minder problemen voordoen, in vergelijking met vervoer met een standaard ambulance zonder speciaal getraind IC transportteam.

De problemen die er wel zijn, zijn met name technisch van aard en veelal apparatuur gerelateerd. Dit vereist volgens Droogh extra aandacht tijdens de trainingen van zo’n transportteam. Het behandelteam moet daarnaast volgens Droogh een gedegen training krijgen in voorbereiding van het transport, samenwerking, mobiliteit en veiligheid. Tot slot merkt Droogh op dat het huidige financieringssysteem (gebaseerd op een vergoeding per rit, de standby-tijd wordt niet vergoed) een bedreiging vormt voor het voortbestaan van het landelijke MICU-netwerk op de langere termijn.

Joep Droogh (1977) studeerde Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd bekostigd door het UMCG, waar Droogh werkt als arts op de intensive care.