Over ons Actueel Evenementen Promoties

New insights into the biological role of COMMD1

From inflammation to steatosis and hypercholesterolemia
Promotie:Mw. P. (Paulina) Bartuzi
Wanneer:10 december 2014
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. M.H. Hofker
Copromotor:prof. dr. A.J.A. (Bart) van de Sluis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
New insights into the biological role of COMMD1

Nieuwe inzichten in ‘ontstekingsstopper’ COMMD1

Het Copper Metabolism MURR1 Domain 1 (COMMD1) eiwit vervult meer functies dan tot nu toe werd gedacht. Zo reguleert het door het COMMD1-gen aangestuurde eiwit niet alleen ontstekingsreacties door ervoor te zorgen dat een ontstekingsreactie op tijd wordt stopgezet. Het eiwit voorkomt ook dat het cholesterolgehalte in onze cellen te hoog wordt. Dat ontdekte Paulina Bartuzi in haar promotieonderzoek. De resultaten geven meer inzicht in de rol van het eiwit COMMD1 en het COMMD1-gen in de pathogenese van chronische ontstekingsziekten, zoals niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) en colitis (dikkedarmontsteking).

Uit eerder onderzoek was al bekend dat het COMMD1 eiwit een belangrijke rol speelt in verschillende biologische processen zoals de koperhuishouding en ontstekingsprocessen. Het doet dat door het transport van stoffen binnen de cellen te moduleren. Bartuzi toont nu aan dat afwezigheid van het COMMD1 eiwit mogelijk ook bijdraagt aan hypercholesterolemie, een stofwisselingsstoornis waarbij er te veel cholesterol in het bloed aanwezig is.

De promovenda concludeert dat op basis van proefdieronderzoek bij muizen en honden met een tekort aan COMMD1. Deze dieren hadden een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed. Dat komt waarschijnlijk door een verstoord intracellulair transport van cholesteroldeeltjes (LDL-deeltjes). Bartuzi concludeert dat het eiwit COMMD1 de LDL-deeltjes waarschijnlijk naar de juiste plek in de cel brengt, en is ervan overtuigd dat een beter inzicht in dit celtransport ook laat zien hoe het eiwit COMMD1 koperuitscheiding via de gal reguleert.

Paulina Bartuzi (1986) studeerde Biotechnologie (MSc) aan de Jagiellonian University van Kraków, Polen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Moleculaire Genetica en onderzoeksinstituut GUIDE (Center for Liver, Digestive and Metabolic Diseases) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG en de Jan Cornelis de Cock Stichting.