Over ons Actueel Evenementen Promoties

Do norms matter?

The role of normative considerations as predictors of pro-environmental behavior
Promotie:dr. M. (Martijn) Keizer
Wanneer:17 november 2014
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Copromotor:prof. dr. M. (Martijn) van Zomeren
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Do norms matter?

Hoe milieuvriendelijk gedrag te stimuleren

Milieuvriendelijk gedrag kan effectief gestimuleerd worden door veranderingen in de omgeving, concludeert Martijn Keizer in zijn promotieonderzoek. Ook toont hij aan dat mensen die het milieu belangrijk vinden eerder milieuvriendelijk handelen wanneer hun aandacht gericht wordt op normatief gedrag. Dit positieve effect treedt alleen op bij mensen die het milieu belangrijk vinden, niet bij mensen die dit minder belangrijk vinden.

Mensen vertalen normatieve overwegingen met betrekking tot het milieu (het gevoel dat je milieuvriendelijk hoort te handelen) eerder in werkelijk milieuvriendelijk gedrag wanneer de kosten van dit gedrag laag zijn dan wanneer deze kosten hoger zijn. In studies over autogebruik, duurzame energie en de acceptatie van beleidsmaatregelen toont Keizer aan dat mensen met relatief sterke milieunormen eerder milieuvriendelijk gedrag vertonen dan mensen met zwakke milieunormen, maar dat dit verschil alleen zichtbaar is wanneer de kosten van het vertonen van milieuvriendelijk gedrag relatief laag zijn.

Martijn Keizer (1985) deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Sociale Psychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Het onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoeksproject naar milieugedrag onder leiding van prof.dr. Linda Steg dat wordt gefinancierd door de Europese Commissie. Na afronding van zijn onderzoek is hij gaan werken als docent/onderzoeker bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.