Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Responsive supramolecular systems

Supramoleculaire systemen vormen met zelf-organisatie

Het onderzoek van Derk Jan van Dijken gaat over supramoleculaire chemie, het veld dat zich bezig houdt met de interacties tussen verschillende moleculen. Supramoleculaire chemie biedt veel mogelijkheden om de complexiteit van systemen te vergroten, maar de inherente labiliteit van de interacties tussen de moleculaire eenheden en het gegeven dat het systeem als geheel dynamisch is, zorgen ervoor dat het ontwerpen, maken en bestuderen van zulke systemen geen eenvoudige opgave is.

‘Zelf-organisatie’ is een belangrijk principe in de supramoleculaire chemie en in de natuur. Het is een proces waarin meerdere moleculen interacties met elkaar ondergaan met als resultaat dat ze samen één groot systeem vormen. In de natuur is de biologische cel er een verbluffend voorbeeld van. In de cel worden ingewikkelde processen benut om een complexe, uit meerdere componenten bestaande eenheid te verwezenlijken.

In zijn proefschrift beschrijft Van Dijken het ontwerp, de synthese en de studie van een variëteit aan responsieve moleculen en de responsieve systemen die gevormd worden door zelf-organisatie van de moleculen. Hij verrichtte onderzoek aan nieuwe supramoleculaire systemen die ontworpen zijn om verscheidene specifieke functies te hebben. De eigenschappen van de moleculaire bouwstenen in de supramoleculaire aggregaten zorgen voor functionele handvatten waarmee het supramoleculaire systeem als geheel beïnvloed kan worden.

Daarnaast is het doorgeven van informatie tussen moleculen in de supramoleculaire structuren een thema dat terug te vinden is in meerdere hoofdstukken. Chiraliteit, responsiviteit en aggregatie zijn de rode lijnen die door dit proefschrift lopen.

Derk Jan van Dijken verrichtte zijn onderzoek aan het Stratingh Institute van de RUG. Het werd gefinancierd door het European Research Council (ERC). Hij gaat door met onderzoek als postdoc aan de Humboldt-Universität in Berlijn.