Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Resource misallocation and aggregate productivity

Oplossen van institutionele knelpunten kan bijdragen aan productiviteitsgroei

Internationale inkomensverschillen worden grotendeels veroorzaakt door verschillen in productiviteit. Addisu Lashitew onderzocht  de potentiële bijdrage van misallocatie van productiefactoren aan zulke verschillen in geaggregeerde productiviteit. Hij paste recent verbeterde methodieken toe op twee unieke datasets over de industriële sector. Lashitew toont aan dat het oplossen van institutionele knelpunten kan leiden tot efficiëntere allocatie van productiefactoren, en op die manier kan bijdragen aan productiviteitsgroei.

Lashitew laat zien dat misallocatie van arbeid en kapitaal tussen heterogene bedrijven kan leiden tot een substantiële verlaging van de geaggregeerde productiviteit, hoewel dit effect niet merkbaar sterker lijkt te zijn in armere landen. Zijn onderzoek concentreert zich op een aantal institutionele factoren die misallocatie versterken, zoals ontslagbescherming, financiële ontwikkeling en politieke connecties. Strengere ontslagbescherming en een laag niveau van financiële ontwikkeling blijken verband te houden met een hogere mate van misallocatie. Potentieel verstorende politieke connecties bevorderen de toegang tot financiële middelen, al speelt dit een minder grote rol in landen met een goed functionerend financieel systeem.

Addisu Lashitew studeerde Management, Economics and Consumer Studies. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Zijn onderzoek is gefinancierd door NWO.