Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cerebral and splanchnic oxygenation and necrotizing enterocolitis in preterm infants

Promotie:Mw. T.E. (Nynke) Schat
Wanneer:01 juli 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.F. (Arend) Bos
Copromotors:dr. E.M.W. Kooi, prof. dr. J.B.F. Hulscher
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Cerebral and splanchnic oxygenation and necrotizing enterocolitis
in preterm infants

NIRS-methode helpt bij betere diagnose van levensbedreigende darmziekte voor premature baby’s

Kinderen die te vroeg geboren worden, hebben een hoger risico om de ernstige darmziekte NEC te krijgen. Maar liefst veertig procent van hen overlijdt aan deze aandoening en er is nog geen betrouwbare methode om te voorspellen welke kinderen het hoogste risico lopen om de ziekte te ontwikkelen. Nynke Schat onderzocht een nieuwe veelbelovende methode (nabij-infrarood spectroscopie, NIRS) om die premature baby’s op te sporen die later NEC zullen ontwikkelen. Zij concludeert dat NIRS ook helpt om het beloop van de ziekte te voorspellen.

NEC (necrotiserende enterocolitis) is een darmontsteking die voorkomt bij 7 tot 11% van alle te vroeg geboren kinderen. Deze groep kinderen heeft een grotere kans op het ontwikkelen van NEC, mogelijk door onrijpheid van het immuunsysteem en de darmen. NEC kan leiden tot het ontstaan van gaatjes in de darm of zelfs het afsterven van darmweefsel. Bovendien hebben kinderen die NEC hebben gehad een grotere kans op neurologische ontwikkelingsproblemen op latere leeftijd.

Wetenschappers weten nog niet precies hoe NEC ontstaat. Wel is bekend dat een verminderde doorbloeding van de darmen een rol speelt. Schat wilde daarom weten of deze veranderde doorbloeding opgemerkt kan worden voordat NEC leidt tot symptomen en de ziekte zich verder ontwikkelt. De methode die ze gebruikte om dat te onderzoeken, NIRS, zendt nabij-infrarood licht uit om op een indirecte manier de zuurstofvoorziening van de organen te meten.

Schat mat de zuurstofvoorziening van de hersenen, de darmen en de lever in 140 premature kinderen in het UMCG. Ze ontdekte dat de methode veilig toegepast kan worden, maar dat het moeilijk is om de SomaSensor, waarmee de metingen worden gedaan, te bevestigen bij kinderen die veel te vroeg geboren zijn en/of prematuren die veel te klein of licht zijn. Verder concludeert de promovenda dat de methode een belangrijke rol kan spelen bij het vroegtijdig vaststellen van NEC en de ernst ervan, en zo de behandeling van kinderen met NEC kan verbeteren.

Nynke Schat (1988) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Neonatologie en onderzoeksinstituut BCN-Brain van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd als MD/PhD-traject (Junior Scientific Masterclass) van het UMCG. Schat is huisarts in opleiding.