Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards a subject-specific knee model to optimize ACL reconstruction

Promotie:Dhr. H.H. (Hendi) Rachmat
Wanneer:25 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. Verdonschot, N, prof. dr. ir. G.J. (Bart) Verkerke, prof. dr. R.L. (Ron) Diercks
Copromotor:dr. D. Janssen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards a subject-specific knee model to optimize ACL
reconstruction

Computerkniemodel moet chirurg helpen bij knieoperatie

De ontwikkeling van een driedimensionaal computermodel moet de orthopedisch chirurg helpen om complexe knieoperaties, zoals een reconstructie van de voorste kruisband (VKB), beter af te stemmen op de individuele patiënt. Hendi Rachmat onderzocht wat er komt kijken bij het ontwikkelen van zo’n computermodel, van het bouwen van de modellen tot hun mogelijke rol in de praktijk.

Rachmat keek daarvoor eerst naar de ontwikkeling van een geschikt 3D-kniemodel op basis van CT- en MRI-data. Hij bestudeerde hiervoor het proces van modellen bouwen, waarin het de grootste uitdaging is om een goede balans te vinden tussen tijdsinvestering en geometrische representatie. Vervolgens onderzocht Rachmat de nauwkeurigheid waarmee computermodellen kunnen laten zien op welke plek de verschillende ligamenten (banden van bindweefsel rondom het kniegewricht) aangehecht moeten worden. Hij ging tot slot na hoe dergelijke kniemodellen functioneren in experimentele testen.

De promovendus concludeert dat MRI en CT-beelden betrouwbare gegevens leveren om geometrische modellen te maken – de verschillen tussen deze modellen en de menselijke knie waarop ze gebaseerd zijn, blijken verwaarloosbaar. Hij ontdekte ook dat de aanhechtingsplekken van de knieligamenten over het algemeen vrij nauwkeurig kunnen worden vastgesteld met MRI. Deze resultaten kunnen de kniechirurg in de toekomst helpen bij een zo goed mogelijke chirurgische reconstructie van de voorste kruisband.

Hendi Rachmat (1977) studeerde Biomedical Engineering aan de National Institute of Technology in Bandung, Indonesië. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen het W.J. Kolff onderzoeksinstituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door the Directorate General of Higher Education Indonesia. Rachmat werkt als docent aan de Institut Teknologi Nasional, Bandung (Indonesië).