Over ons Actueel Evenementen Promoties

Matters of the heart: genetic and molecular characterisation of cardiomyopathies

Promotie:Mw. A. (Anna) Posafalvi
Wanneer:20 april 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.J. Sinke
Copromotor:dr. J.D.H. Jongbloed
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Matters of the heart: genetic and molecular characterisation of
cardiomyopathies

Oorzaak gevonden van zwangerschapsgerelateerde hartafwijking PPCM

Het is een zeldzame, maar levensbedreigende aandoening waarover nog veel onduidelijk is: peripartum cardiomyopathie (PPCM), een hartafwijking die tijdens of kort na de zwangerschap ontstaat bij de moeder, met als gevolg dat het hart niet meer goed kan pompen. Door de DNA-volgorde van genen te bestuderen, concludeert Anna Posafalvi dat een veelvoorkomende oorzaak van deze aandoening een afwijkende genetische samenstelling is van een belangrijke component van de hartspierpomp.

Posafalvi onderzocht meerdere aspecten van de genetische achtergrond van cardiomyopathie, een groep van erfelijke hartafwijkingen. Cardiomyopathie uit zich meestal op volwassen leeftijd, en de symptomen variëren van mild tot ernstig. Een zeldzame, maar extreme uiting is plotse hartdood.

Van zo’n 75 genen is inmiddels bekend dat ‘foutjes’ in deze genen een rol kunnen spelen bij het ontstaan van cardiomyopathie, maar niet alle patiënten of families met de ziekte hebben zo’n mutatie in de bekende genen. Er ontbreekt dus nog genetische informatie. Ook was er nog geen overkoepelend onderzoek gedaan naar de rol van de ontdekte genen bij verschillende typen cardiomyopathie. Het onderzoek van Posafalvi helpt dit gat te dichten.

De promovenda concludeert onder andere dat PPCM een zwangerschapsgerelateerde vorm van dilaterende cardiomyopathie (DCM) is, omdat deze twee ‘types’ van de ziekte een aanzienlijke overlap vertonen in hun genetische achtergrond. In zeven van tien families waarin PPCM voorkwam trof ze een mutatie aan in het TTN-gen, een gen dat onder andere zorgt voor een goede werking van de hartspier. Het onderzoek geeft niet alleen meer inzicht in de genetische achtergrond van cardiomyopathie, maar kan ook helpen om de hartafwijking in een routinescreening eerder vast te stellen, en om nieuwe behandelmogelijkheden te vinden voor PPCM.

Anna Posafalvi (1986) studeerde farmacie aan de universiteit van Debrecen, Hongarije. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG, het Jan Kornelis de Cock Fonds, NutsOhra en de Nederlandse Hartstichting. Posafalvi is als onderzoeker verbonden aan de Queen Mary University of London.