Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. S.T. (Sieta) de Vries
Wanneer:22 april 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. P. (Petra) Denig, prof. dr. F.M. (Flora) Haaijer-Ruskamp, D. (Dick) de Zeeuw
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Patient perspectives in the benefit-risk evaluation of drugs

Leeftijd patiënt beïnvloedt bereidheid om extra medicijnen te gebruiken

Oudere patiënten die al meerdere medicijnen gebruiken, zijn minder bereid extra medicijnen aan hun dagelijkse hoeveelheid toe te voegen dan jongere patiënten. Dat ontdekte Sieta de Vries in een onderzoek onder patiënten met type 2 diabetes.

Verschillen patiënten in hun voorkeur voor een bepaalde behandeling? En wat gebeurt er nadat een patiënt een bepaald type medicijn mee naar huis heeft gekregen? Artsen en andere zorgverleners zouden het graag willen weten om er bij het voorschrijven van medicijnen rekening mee te houden. Zo gebruiken patiënten medicijnen soms anders dan de zorgverlener voorschrijft, en rapporteren ze bijwerkingen vaak niet. Ook blijkt uit onderzoek van De Vries dat de bereidheid om extra medicijnen te gebruiken leeftijdsafhankelijk is.

Om patiëntervaringen over bijwerkingen te kunnen meten, ontwikkelde De Vries verder een vragenlijst die ze na onderzoek in de praktijk aanpaste tot een begrijpelijke en volledige lijst. De lijst bevat 252 bijwerkingen verdeeld over 16 lichaamscategorieën. 75% van 135 patiënten vond de (digitale) vragenlijst eenvoudig om in te vullen. De Vries concludeert dat de lijst goed gebruikt kan worden om bijwerkingen op een algemeen niveau vast te stellen, maar dat deze nog verder verfijnd moeten worden om alle door patiënten ervaren bijwerkingen op te sporen. Zij geeft suggesties hoe dat verfijnen volgens haar kan gebeuren.

Sieta de Vries (1986) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), dat het onderzoek ook bekostigde, samen met Ti Pharma (als deel van het Escher project). De Vries werkt nu als post-doc onderzoeker in het UMCG.