Over ons Actueel Evenementen Promoties

Europese regelgeving omtrent betalingsachterstanden en het betaalgedrag van Nederlandse gemeenten in 2009 en 2010

Promotie:W.M.H. (Winand) Grooten
Wanneer:30 april 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. E.M. Kneppers-Heijnert
Copromotor:dr. M.J. (Maryse) Brand
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Europese regelgeving omtrent betalingsachterstanden en het
betaalgedrag van Nederlandse gemeenten in 2009 en 2010

Europese regelgeving ongeschikt om betalingsachterstanden te bestrijden

Winand Grooten analyseerde in zijn promotieonderzoek de Europese regelgeving omtrent betalingsachterstanden, zoals opgenomen in Richtlijn 2000/35 en Richtlijn 2011/7. Grooten concludeert dat de bepalingen uit de Richtlijnen ongeschikt zijn voor de bestrijding van betalingsachterstanden, en dan met name bij gemeenten die te laat betalen. Het is de onbekendheid van crediteuren met de regelgeving die daar in hoge mate toe bijdraagt. Bovendien moet de procedure in gang worden gezet door de crediteur. Deze ziet daar vaak van af omdat hij bang is voor een beschadiging van de relatie (‘defection’).

De onbekendheid van crediteuren met de regelgeving  kan wellicht veranderen zodra het bedrijfsleven en overheid meer investeren in het verspreiden van informatie en opleiding. Tot voor enkele jaren was deze informatievoorziening in handen van de Kamers van Koophandel, maar zij zien het niet langer als hun taak om op dit gebied een bijdrage te leveren. Als gevolg daarvan zijn kleine ondernemers het slachtoffer van een gebrek aan informatie. Zij beschikken in de regel immers niet over de financiële middelen om de relevante expertise in te kopen.

Winand Grooten (1956) studeerde Nederlands Recht. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Grooten is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen.