Over ons Actueel Evenementen Promoties

A droplet-based microfluidic platform for on-chip viral-fusion studies

Promotie:Mw. S. Mashaghi Tabari
Wanneer:19 juni 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.M. van Oijen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A droplet-based microfluidic platform for on-chip viral-fusion
studies

Lab op een chip ontwikkeld om griepvirus te onderzoeken

Een ontwikkeling van de laatste decennia is de integratie van de levenswetenschappen en micro- en nanotechnologie. Op die manier kunnen laboratoriumfuncties op microscopische apparaten worden uitgevoerd. Deze microfluïdische systemen, zogenaamde lab-on-chip, zijn in staat een groot aantal chemische en biologische bepalingen uit te voeren tegen veel lagere kosten.

Samaneh Mashaghi Tabari presenteert lab-on-chip platforms voor het bestuderen van virale infectie. Zij heeft allereerst een chip ontwikkeld waarmee het mogelijk is de fusie van afzonderlijke virusdeeltjes met de gastheer te bestuderen. Daarnaast ontwikkelde zij een druppel gebaseerd platform met een in twee fasen gesegmenteerde stroom waarmee veel experimenten zijn te bestuderen in korte tijd.

Dit druppel gebaseerde platform maakt gebruik van waterige druppels van enkele nanoliters als reactiekamer voor de virale fusie test. De chip is uitgerust met een pH-schakelaar (om virale fusie te initiëren) die werkt op basis van bifasische diffuse uitwisseling van materiaal. Mashaghi Tabari heeft aangetoond dat dit platform bruikbaar is voor kinetische studies van virale fusie. Deze benadering kan in potentie dezelfde kwantitatieve informatie opleveren als standaard virologische technieken maar tegen lagere kosten. De chips die Mashaghi Tabari ontwikkelde zijn te gebruiken als basis voor het screenen op remmers (zoals antistoffen) van influenza fusie.

Het promotieonderzoek van Samaneh Mashaghi Tabari vond plaats bij de afdeling Single-molecule biophysics van het Zernike Institute for Advanced Materials en werd gefinancierd door NWO. Zij werkt inmiddels als postdoc aan Harvard University (VS).