Over ons Actueel Evenementen Promoties

Catalysis in complex media

Analytical approaches and mechanisms in manganese catalysed oxidations
Promotie:S. (Shaya) Abdolahzadeh, Dr
Wanneer:05 juni 2015
Aanvang:16:15
Promotor:W.R. (Wesley) Browne, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Catalysis in complex media

Nieuwe inzichten in de katalyse mogelijk nuttig voor industrie

Fundamenteel onderzoek van Shaghayegh Abdolahzadeh kan op den duur een efficiëntere manier opleveren om katoen te bleken. Zij onderzocht in detail het verloop van door mangaan gekatalyseerde oxidatieve reacties in water.

In de afgelopen decennia heeft mechanistisch onderzoek naar door mangaan gekatalyseerde oxidatieve reacties in organische oplosmiddelen veel inzicht opgeleverd in de manier waarop deze katalysatoren werken. Het begrijpen van het gedrag van deze katalysatoren in systemen met water als oplosmiddel heeft veel minder aandacht gekregen, omdat het zeer lastig is deze complexe systemen te analyseren.

De katalysatorsystemen gebaseerd op een mangaanzout en het tmtacn (1,4,7-trimethyl-1,4,7-triazacyclononane ) ligand met waterstofperoxide zijn typische voorbeelden. Deze katalysatoren worden toegepast bij het bleken van ruwe katoen en in vaatwasmiddel.

Het doel van het onderzoek dat beschreven wordt in dit proefschrift was om op moleculair niveau te begrijpen hoe en waarom Mn-tmtacn gebaseerde katalysatoren werken in complexe systemen met water als oplosmiddel en om de noodzakelijke analytische technieken te ontwikkelen om dergelijke systemen te kunnen onderzoeken.

Abdolahzadeh valideerde de toepassing van de DCDR (‘drop coating deposition Raman’) methode, waarbij het reactiemengsel snel wordt gedroogd waarna het neergeslagen residu is te analyseren. Deze methode bleek geschikt voor het volgen van gekatalyseerde reacties. Een voordeel van DCDR is dat het snelle drogen van het monster de reactie stopzet, zodat de analyse op een later tijdstip na afloop van de reactie mogelijk is.

Het onderzoek van Abdolahzadeh met DCDR en andere technieken leverde nieuwe inzichten op in de reactie van Mn-tmtacn gebaseerde katalysatoren. Zij analyseerde naast de moleculaire mechanismen van gekatalyseerde reacties ook de invloed van reactiecondities en additieven. De resultaten zijn van belang om de industriële toepassing van deze katalysatoren, bijvoorbeeld bij het bleken van katoen, te optimaliseren.

Shaghayegh Abdolahzadeh voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Synthetische Organische Chemie van het Stratingh Instituut voor chemie, met financiering van technologiestichting STW. Zij werkt nu als postdoc onderzoeker bij dezelfde afdeling.