Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Transport processes in Sulfolobales

Transportprocessen in Sulfolobales

De eencellige Archaea, het derde domein van het leven, zijn alom vertegenwoordigd en gedijen in verschillende ecologische niches. Ze vertegenwoordigen een interessante groep van organismen als men kijkt naar evolutie, adaptatie en stressrespons mechanismen in het bijzonder in combinatie met leven onder extreme omstandigheden. Archaea delen verschillende metabole eigenschappen en levensstijlen met bacteriën.

De Archae Sulfolobales groeit bij een temperatuur van rond de 80˚C en pH van 2 á 3 en wordt vaak gebruikt als modelorganisme. Nuan Yang gebruikte Sulfolobales om verschillende aspecten te bestuderen. Hij richtte zich met name op genen betrokken bij celdeling, de werking van ABC multi-drug transporters (waarmee de eencelligen zich beschermen tegen giftige stoffen) en een ijzerbindend ABC-eiwit. Ten slotte keek hij ook naar de regulatie van het Archaellum (voorheen: archaeaal flagellum).

Het promotieonderzoek van Nuan Yang vond plaats bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), met financiering van de China Scholarship Council.