Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Speech Lab Groningen en History of Reading ontvangen KNAW subsidie ‘Gewaardeerd’

22 april 2021

Onlangs zijn twee onderzoeksgroepen van de Faculteit Letteren gewaardeerd voor hun wetenschapscommunicatie-activiteiten door het KNAW met elk een bedrag van 10.000 euro. Het gaat om het team Speech Lab Groningen (Martijn Wieling) en het team van History of Reading (Sabrina Corbellini). Met het pilotfonds Gewaardeerd! wil de minister van OCW wetenschappers die zich al geruime tijd inzetten voor wetenschapscommunicatie erkennen en waarderen.

Het toegekende bedrag van 10.000 euro is door beide onderzoeksgroepen naar eigen inzicht te besteden voor ondersteuning of verrijking van de eigen activiteiten op het gebied van de wetenschapscommunicatie. Het team van Wieling wil de bijdrage van het KNAW gebruiken voor het ontwikkelen van een bordspel dat kinderen en volwassenen een inkijkje biedt in de resultaten en het proces van taalwetenschappelijk onderzoek. Het team van Corbellini wil het fonds gebruiken voor het ontwikkelen van een reeks podcasts en video’s over de geschiedenis van het lezen.

Over het pilotfonds Gewaardeerd!
Het pilotfonds past in de nieuwe wijze van ‘erkennen en waarderen’ van wetenschappers, die recent is ingezet binnen het Nederlandse kennisveld. Wetenschapscommunicatie wordt daarin gezien als een volwaardig onderdeel van een academische carrière. Het pilotfonds is één van de initiatieven van de minister van OCW om wetenschapscommunicatie te stimuleren.

Laatst gewijzigd:10 januari 2024 11:54