Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Jidde Jacobi geselecteerd voor ‘Face of Science’

06 maart 2019

Jidde Jacobi is geselecteerd om mee te doen aan ‘Faces of Science’. Hij zal straks één van de 66 Faces of Science zijn, een platform dat promovendi de kans geeft om hun onderzoek breed onder de aandacht te brengen en zich te profileren. De website laat zien hoe het leven van een promovendus eruitziet door middel van video’s en blogs. Faces of Science is een samenwerking tussen NEMO Kennislink en de Koninklijke Akademie van Wetenschappen (KNAW) / De Jonge Akademie.

Jidde Jacobi

Na zijn master ‘Language and Cognition’ aan de Faculteit der Letteren, is Jidde in 2017 begonnen als IDEALAB PhD-student aan de Rijksuniversiteit Groningen en Macquarie University. Sindsdien werkt hij aan diverse projecten waarin spraakproductie centraal staat.

In zijn onderzoek bestudeert hij de coördinatie van spraak bij mensen met de ziekte van Parkinson. Door het plakken van sensoren op de tong en lippen meet hij hoe deze articulatoren bewegen terwijl zij spreken. Zijn onderzoek kan in de toekomst bijdragen aan spraaktherapie, maar ook aan het stellen van de diagnose van Parkinson.

Faces of Science is een online platform en is met name in het leven geroepen om studenten en VWO 5 en 6 leerlingen te informeren over wat het doen van onderzoek inhoudt en hoe het is om onderzoeker te zijn. Ook de media maken gebruik van de website om de nieuwe generatie van onderzoekers beter te leren kennen. Er zijn inmiddels 66 Faces of Science en het platform viert dit jaar zijn eerste lustrum.

De Faces of Science hebben een eigen pagina op de website waar een korte video over hun onderzoek te zien is. Verder schrijven ze eens per maand een blog over de belevenissen van een onderzoeker. De onderzoekers krijgen begeleiding vanuit NEMO Kennislink om hun onderzoek in toegankelijke taal naar voren te brengen, zodat iedereen het kan begrijpen. Als ‘Face of Science’ kun je ook gevraagd worden om je onderzoek te presenteren op scholen, in de media, op festivals of andere evenementen.

Laatst gewijzigd:13 juni 2019 11:32