Interviews
Een ‘JTS Scholar’ is een onderzoeker (van postdoc tot professor) verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen die onderzoek doet naar de gebieden die gerelateerd zijn aan de Jantina Tammes School: digitalisering, digitale technologieën en kunstmatige intelligentie.
In deze serie interviewen we onze Scholars over hun expertise en de toekomstplannen voor interdisciplinaire samenwerking.
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt op steeds meer plekken gebruikt, ook binnen het bedrijfsleven. Maar hoe ontwikkel je algoritmes die technologisch sterk zijn, zonder daarbij menselijke waarden en praktische toepassingen uit het oog te verliezen? In deze aflevering van JTS Scholars vertelt Christos Emmanouilidis, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen, over de samenwerking tussen de universiteit, industrie en maatschappelijke partners in onderzoek naar mensgerichte AI.
Nieuwe medicatie zoeken voor ziektes als kanker en HIV kost veel tijd. Heel veel tijd. Daarom pakt Muhamed Amin, universitair docent aan de University College Groningen, het anders aan. In deze aflevering van de JTS Scholars vertelt hij over de ontwikkeling van AI-algoritmes om geschikte medicatie te vinden in databases.
Digitale communicatie draait niet alleen om tekst. Ook niet-verbale expressies spelen een grote rol. Janina Wildfeuer, universitair hoofddocent aan de Faculteit der Letteren, doet onderzoek naar deze ‘multimodaliteit’ van digitale communicatie. In de derde aflevering van onze serie over de JTS Scholars legt ze uit hoe kennis op dit gebied onder andere kan helpen bij het opsporen van online nepnieuws.
De Nederlandse verkeersregels zijn niet toegerust op zelfrijdende auto’s, zo stelt RUG-wetenschapper Nynke Vellinga. In deze aflevering van de JTS Scholars vertelt ze over haar onderzoek naar het juridische kader van autonome voertuigen. ‘Als we zelfrijdende auto’s toestaan, moeten we het hele systeem aanpassen.’
Heeft een scriptie of tentamen nog zin nu AI zich razendsnel ontwikkelt? Volgens Kai Yu Ma, academic teacher bij het UMCG en de RUG, hebben taalmodellen als ChatGPT een ingrijpende impact op het onderwijs. In deze eerste aflevering van de JTS Scholars vertelt hij over nieuwe onderwijsvormen en een open gesprek over AI met studenten.
