Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI Over

Let's meet

The Jantina Tammes School of Digital Society, Technology, and Artificial Intelligence: digital prosperity for all
JTS header

Welkom bij de Jantina Tammes Community!

De Jantina Tammes School is het interdisciplinaire platform met de focus op de digitale samenleving, technologie en artificiële intelligentie (AI). Naast de Jantina Tammes School heeft de RUG nog drie interdisciplinaire schools: de Rudolph Agricola School voor governance, politics and sustainable processes, de Wubbo Ockels School voor energietransitie en klimaat en de Aletta Jacobs School voor public health.

De Jantina Tammes School onderzoekt hoe samenlevingen optimaal kunnen profiteren van en bijdragen aan digitalisering, digitale technologieën en artificiële intelligentie (AI). Ons motto: digitale welvaart voor iedereen. Aan de ene kant bestuderen we hoe mensgerichte digitale technologieën en AI kunnen worden ontwikkeld en toegepast. Anderzijds onderzoeken we de dwarsverbanden tussen digitalisering, dataficering en verschillende domeinen van de samenleving, en hoe deze het dagelijks leven van burgers beïnvloeden. Dat doen we door multidisciplinair onderzoek en onderwijs, en in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners.

Kansen voor iedereen

De Jantina Tammes School, genoemd naar de eerste vrouwelijke Nederlandse hoogleraar genetica, richt zich op de digitale samenleving, technologie en AI en bouwt daarmee voortdurend aan kansen voor iedereen.

• We werken aan nieuwe onderzoekspartnerschappen die kunnen leiden tot innovatieve vragen en doorbraken die de academische wereld en de samenleving ten goede komen.
  • We creëren kansen voor onderzoekers om zichtbaar te zijn in en te interacteren met de samenleving.
  • We creëren innovatief onderwijs voor studenten die hun tanden willen zetten in regionale en mondiale uitdagingen.
  • We ontwikkelen cursussen, workshops en lezingen voor professionals, jongeren en andere geïnteresseerden.
  • We moedigen studenten aan om samen te werken met medestudenten uit andere disciplines en met externe partijen, om zo nieuwe vaardigheden op te doen en hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • We organiseren evenementen.

Dit doen we niet alleen. De kern van onze school is samenwerken. Dat doen we binnen de universiteit door kennis van verschillende faculteiten te bundelen. Maar ook daarbuiten, door de academische wereld en de maatschappij met elkaar te verbinden. Zo werken we samen met ENLIGHT en de European University Alliance om uitwisselingsprogramma’s voor studenten te stimuleren. We vertegenwoordigen de RUG in lokale, nationale en internationale organisaties zoals het UNL-project Digitale Samenleving, de Nederlandse AI Coalitie, de Nationale Wetenschapsagenda en EU-platformen. Daarnaast dragen we bij aan het publieke debat en organiseren we publieksevenementen in samenwerking met Studium Generale, het Universiteitsmuseum en Science LinX. Ook helpen we bij het organiseren van Kenniscafés.

Meerwaarde van de Jantina Tammes School

Om de vele aspecten van digitalisering, data-intensieve activiteiten en technologische innovaties te kunnen begrijpen, hebben we een multidisciplinaire aanpak nodig. Daarom brengt de Jantina Tammes School onderzoekers met verschillende achtergronden, variërend van wetenschap en techniek tot menswetenschappen en sociale wetenschappen, bij elkaar om samen te werken aan de oplossing van complexe vraagstukken en 'wicked challenges'.

We werken nauw samen met maatschappelijke partners zoals andere kennisinstellingen, bedrijven, overheden, culturele organisaties en burgers in Noord-Nederland en daarbuiten. Samen met onze studenten, die bij ons leren hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een digitale samenleving, geven wij vorm aan de digitale toekomst.

Let’s meet

Wil je ook een bijdrage leveren aan de Jantina Tammes School? Ben je gemotiveerd om kennis te delen? Kun je je vinden in ons motto: digitale welvaart voor iedereen? Ben je geïnteresseerd in samenwerking, opleidingsprogramma’s, cursussen of workshops? Let’s meet! We horen graag van je.

Laatst gewijzigd:27 maart 2024 17:03