Betere geluidsomgeving kan probleemgedrag beperken
Probleemgedrag bij mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen kan verminderen door hun geluidsomgeving te verbeteren. Dat concludeert promovenda Kirsten van den Bosch. Zij heeft een app ontwikkeld die begeleiders in zorginstellingen kunnen gebruiken. Van den Bosch promoveert op 29 oktober.
Mensen met ernstige verstandelijke en vaak visuele beperkingen kunnen last hebben van de geluiden in hun omgeving, omdat ze niet begrijpen waar ze vandaan komen en wat ze betekenen. Bovendien hebben ze weinig tot geen invloed op de - soms emotionele - geluiden van medebewoners, stemmen van begeleiders en muziek uit radio of televisie. Dat kan een onveilig gevoel geven en zo een negatieve invloed hebben op hun gedrag.
Meer informatie
- Kirsten van den Bosch
- Proefschrift Van den Bosch
- Faces of Science, profiel Van den Bosch
- (On)veilige geluiden voor ernstig gehandicapten

Video's RUG
Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 07:47 |
Meer nieuws
-
30 juni 2025
Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders
Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...
-
17 juni 2025
Het brein als blokkentoren
Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...
-
16 juni 2025
Wetenschap Werkt | Druk & Dwars
Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...