Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

An experimental approach to group growth

When boundaries between performers and observers are breached
Promotie:Mw. A. (Aafke) van Mourik Broekman
Wanneer:11 juni 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. T.T. (Tom) Postmes, prof. dr. E.H. (Ernestine) Gordijn
Copromotor:dr. N. (Namkje) Koudenburg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
An experimental approach to group growth

De invloed van fysieke interactie (zoals dans) op groepsgroei

Hoe groeien groepen? Hoewel er veel literatuur is over het ontwikkelen van saamhorigheid onder actieve leden van de groep, is er, voor zover bij promovenda Aafke van Mourik Broekman bekend, geen empirisch onderzoek naar de manier waarop groepen groeien. Toch zijn er veel situaties waarin de acties van een kleine groep interacterende individuen omstanders sociaal lijken te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan een protest op straat, een concert, een voorstelling of een sportcompetitie. In al deze voorbeelden kan publiek zich psychologisch laten meeslepen in de acties van de betreffende groep (demonstranten, artiesten, atleten). Het lijkt erop dat wanneer een groep in staat is om een gevoel van saamhorigheid uit te drukken, solidariteit kan worden overgedragen van actieve groepsleden naar “passieve” waarnemers. Aafke van Mourik Broekman onderzochtde psychologische processen die aan dit fenomeen ten grondslag liggen. Ze richtte zich specifiek op hoe fysieke interactie (bijvoorbeeld dans) binnen een actieve groep solidariteit kan uitstralen en hoe dit op zijn beurt de ontwikkeling van een relatie tussen waarnemer en groep kan beïnvloeden. Haar verwachting was, en het onderzoek bevestigde dit, dat men geen interactie met de betreffende groep hoeft te hebben om verbondenheid of betrokkenheid te ervaren. Deze bevindingen dragen bij aan het begrip van hoe groepsgrenzen kunnen verschuiven van een actieve groep, naar individuen die objectief gezien buitenstaanders zijn. Het blootleggen van de sociaal-psychologische mechanismen die ten grondslag liggen aan dergelijke processen van groepsuitbreiding, biedt inzicht in de sociale functie van groepsactiviteiten die groepsbinding lijken te faciliteren, zoals collectieve rituelen, podiumkunsten, festivals, sport, enzovoort.