Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Unconscious bonding

Forming Bonds Quickly in Today's Fast-Paced Society
Promotie:Mw. J. (Judith) Rachl
Wanneer:09 juli 2018
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. N. (Nico) van Yperen
Copromotor:dr. N.P. (N. Pontus) Leander, MA
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Unconscious bonding

Digitaal contact via Skype en FaceTime zorgt voor minder binding dan face-to-face-gesprek

De ict-ontwikkelingen van de laatste decennia stellen mensen in staat om sneller contact te leggen met anderen. Judith Rachl-Willberger onderzocht hoe mensen zich automatisch en onbewust binden aan anderen via snelle, digitale contacten zoals Skype, FaceTime en Facebook. Zij concludeert dat er een verschil is tussen digitale en face-to-face-interacties. Hoewel mensen digitale interacties als vervanging gebruiken, lijken ze niet van even groot belang. Mensen hebben pessimistische veronderstellingen over digitaal contact en het gevoel van binding kan in een Skype- interactie niet op dezelfde manier worden gevoeld als in een face-to-face-gesprek.