Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

The role of values and value-identity fit in motivating collective action

Fit in motivating collective action
Promotie:Mw. M. (Maja) Kutlaca
Wanneer:16 februari 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M. (Martijn) van Zomeren, prof. dr. T.T. (Tom) Postmes
Copromotor:K. (Kai) Epstude, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The role of values and value-identity fit in motivating collective
action

Geschonden waarden en collectieve identiteit sterke motivatie voor collectieve actie

Waarden zijn een essentieel onderdeel van de sociale psychologie van sociale verandering omdat waarden zowel kunnen motiveren als mobiliseren. Maja Kutlača stelt in haar proefschrift dat het motiverend potentieel van waarden vaak voortkomt uit hun vermeende schending door anderen. Zij onderzocht hoe de overeenstemming tussen geschonden waarden en collectieve identiteit een sterke motivatie voor het ondernemen van collectieve actie vormt (hoofdstuk 1).

In hoofdstuk 2 toont ze aan dat de perceptie van waarde-schendingen duidelijke betekenis kan geven aan anderszins vage groepsidentiteiten, en collectieve actie kan motiveren wanneer er sprake is van incidentele benadeling waarbij heldere oplossingen en gemeenschappelijke doelen ontbreken.

Hoofdstuk 3 en Hoofdstuk 4 bestaan uit onderzoeken naar de effecten van het communiceren van waarden naar mensen die binnen en buiten de kerngroep van activisten vallen, en laten zien dat waarden leden van de benadeelde groep kunnen verbinden, maar ook verblinden. Met andere woorden, waarden helpen bepalen wie ‘we’ zijn en waar we voor staan, maar isoleren ook degenen die deze waarden aanhangen en maken hen intolerant ten opzichte van degenen die eveneens benadeeld zijn maar niet dezelfde ideologische achtergrond delen.

De belangrijkste theoretische bijdragen van dit proefschrift belichten en specificeren de rol van waarden in het proces van politisering, en in het behandelen van een kwestie die in eerder onderzoek consistent over het hoofd gezien is; namelijk de kwestie van de politisering van leden van benadeelde groepen die buiten de ideologische kern van de beweging vallen (Hoofdstuk 5).

Maja Kutlača deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Sociale Psychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Zij is inmiddels aan de Universität Osnabrück begonnen als postdoc-onderzoeker.