Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Intercultural competence development during study abroad

Promotie:Dhr. M.H. van der Poel
Wanneer:09 juli 2020
Aanvang:12:45
Promotor:S. (Sabine) Otten, Prof
Copromotor:dr. J.W.M. de Wit
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Intercultural competence development during study abroad

Studie in buitenland leidt niet per se tot interculturele vaardigheid

Een studie in het buitenland is een vorm van educatieve mobiliteit voor studiepunten aan de eigen universiteit, gericht op het bereiken van doelen gerelateerd aan internationalisering van hoger onderwijs. Marcellinus van der Poel onderzocht of zo’n studie in het buitenland bijdraagt aan de ontwikkeling van interculturele vaardigheid. Ook toetste hij of het faciliteren van cultureel leren gedurende studie in het buitenland leidt tot hogere scores op interculturele vaardigheid.

Van der Poel vergeleek de verschillende niveaus van interculturele vaardigheid voor en na studie in het buitenland van 341 studenten, verdeeld over een interventiegroep en een controlegroep. De uitkomst is dat studenten overwegend laag tot gemiddeld scoren op interculturele vaardigheid na een studie in het buitenland, ook als zij worden geholpen in cultureel leren. Toch is er aanleiding te denken dat intensievere begeleiding van studenten gedurende studie in het buitenland leidt tot significant hogere scores op interculturele vaardigheid.

Er bleek geen systematische relatie tussen gemeten persoonlijke eigenschappen en de mate van verandering in interculturele vaardigheid gedurende studie in het buitenland. Ook is niet aangetoond dat studenten met begeleiders die zijn getraind in interculturele vaardigheid hoger scoren op interculturele vaardigheid na studie in het buitenland dan studenten met niet-getrainde begeleiders.

Overigens is het raadzaam niet alleen een kwantitatieve score, maar ook kwalitatieve data te verzamelen om een breder begrip van een iemands interculturele vaardigheidsontwikkeling te meten. Testscores alleen zeggen onvoldoende.