Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Implementing assessment innovations in higher education

Promotie:Mw. A.J. (Anja) Boevé
Wanneer:14 mei 2018
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. R.R. (Rob) Meijer, prof. dr. R.J. (Roel) Bosker
Copromotor:prof. dr. C.J. (Casper) Albers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Implementing assessment innovations in higher education

Meer zicht op resultaten nieuwe vormen van toetsing in hoger onderwijs

Anja Boevé heeft voor haar promotie diverse vernieuwingen op het gebied van toetsing in het hoger onderwijs onderzocht, in de context van het onderwijs bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. Uit het onderzoek blijkt dat het breed invoeren van digitale meerkeuzetoetsen aan te bevelen is, met blijvende aandacht voor het gebruikersgemak voor studenten. Het aanbieden van gedetailleerde feedback op tentamenscores, het aanbieden van meer digitale oefentoetsen en ‘flipping the classroom’ zijn niet vanzelfsprekend een effectieve manier om de kwaliteit en/of het leerrendement te verhogen. Ten slotte is er een natuurlijk te verwachtten variatie in tentamenresultaten van jaar op jaar, wat het evalueren van de effectiviteit van innovaties op het leerrendement bemoeilijkt. Dit noemt Boevé een belangrijke uitdaging voor de implementatie van en wetenschappelijk onderzoek naar toetsing in het hoger onderwijs.