Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Towards a safe home

A study on the assessment of parenting among families in complex problem situations with infants and toddlers to achieve family preservation and permanency
Promotie:Mw. A.W.K. (Anne-Fleur) Vischer
Wanneer:20 juni 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens, prof. dr. E.J. (Erik) Knorth, dr. W.J. Post
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Towards a safe home

Ouderschapsbeoordeling en een veilig thuis voor kinderen

Het Expertise Centrum voor Behandeling en Beoordeling van Ouderschap en Psychiatrie (GGZ Drenthe) voert de ingewikkelde taak van ouderschapsbeoordeling uit. Uniek aan dit interventieprogramma is de combinatie van behandeling en beoordeling (over de vraag waar het kind het beste kan opgroeien) en de klinische opname van het gezin.

Kliniek De Stee richt zich op gezinnen met kinderen in de leeftijd van 0-2 jaar. Bij De Stee is een evaluatie uitgevoerd om enerzijds vast te stellen in hoeverre het Expertise Centrum de beoogde programmadoelen behaalt en anderzijds nieuwe kennis te verwerven. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet eenduidig en reflecteren de complexiteit van de interventiedoelen.

Niettemin is duidelijk geworden dat de interventie veelbelovend is en veel potentie heeft. Bij een groot deel van de ouders is het team van De Stee bijvoorbeeld gelukt een positieve werkrelatie met hen op te bouwen en draagt de interventie bij aan een tijdig opvoedbesluit. Daarnaast is de kwaliteit van het ouderschap verbeterd bij een deel van de gezinnen. Een aantal ouders, van wie de kinderen na de interventie uit huis zijn geplaatst, zijn tot het inzicht en de acceptie gekomen dat dit in het belang was van de kinderen.

Aandachtspunten zijn onder meer het ontbreken van een actuele en goed onderbouwde interventiebeschrijving en het belang om besluitvorming transparanter te maken en de overgang naar huis beter te organiseren in termen van passende nazorg en goede organisatie van de benodigde vervolghulp.