Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Risk factors for revictimization

Promotie:F. (Fatemeh ) Fereidooni, Dr
Wanneer:06 november 2023
Aanvang:11:00
Promotors:J.K. (Judith) Daniels, Prof, prof. dr. P.J. (Peter) de Jong
Copromotors:dr. M.J.J. (Miriam) Lommen, dr. J. Karsten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Risk factors for revictimization

Risicofactoren voor herhaald slachtofferschap van mishandeling bij online dating

Het risico van ‘revictimisatie’ (herhaald slachtofferschap) onder jongvolwassenen met een geschiedenis van kindermishandeling gaat ook op in de context van online dating. Dat blijkt uit het onderzoek van Fatemeh Fereidooni. Het verhoogde risico kan waarschijnlijk worden toegeschreven aan een verhoogde neiging om seks te gebruiken om negatieve emoties te verminderen en het gevoel van eigenwaarde op te krikken.

Mensen met een geschiedenis van kindermishandeling (misbruik en verwaarlozing in de kindertijd) hebben twee tot drie keer meer kans om op volwassen leeftijd opnieuw slachtoffer te worden van mishandeling dan mensen zonder een dergelijke geschiedenis, een fenomeen dat revictimisatie wordt genoemd. Verschillende risicofactoren zoals posttraumatische stressstoornis symptomen, problemen met emotieregulatie en risicovol seksueel gedrag behoren tot belangrijke risicofactoren voor revictimisatie.

In zijn algemeenheid lijkt het erop dat mishandeling in de kindertijd aanleiding is voor het ontwikkelen van disfunctionele gedachten zoals negatieve gedachten over zichzelf en anderen. Deze negatieve gedachten kunnen aanleiding zijn voor problemen met het reguleren van (negatieve) emoties. Problemen met emotieregulatie kunnen op hun beurt de drempel verlagen voor het nemen van seksuele risico’s, met een verhoogde kans op seksueel misbruik als uiteindelijk gevolg.

De kenmerken die personen met een geschiedenis van kindermisbruik kwetsbaar maken voor revictimisatie kunnen ook tot uiting komen in non-verbale signalen. Met name daders met relatief sterke mate van psychopathie gebruiken die signalen om potentiële slachtoffers te selecteren, waardoor het risico op revictimisatie nog weer verder toeneemt.