Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Sustainable cooperation in small groups

Dynamic interaction and the emergence of norms
Promotie:Mw. K.N. (Kim) Titlestad
Wanneer:19 september 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. T.T. (Tom) Postmes, prof. dr. T.A.B. (Tom) Snijders
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Sustainable cooperation in small groups

Duurzame samenwerking in kleine groepen

In drie empirische experimenten is onderzocht hoe coöperatieve normen in de loop der tijd ontstaan in kleine, interactieve groepen. Ook is gekeken naar de impact die verschillende wegen naar sociale identificatie (van onder naar boven of andersom) hebben op die samenwerking. Beide paden kunnen leiden naar sociale identificatie tot even hoge of lage niveaus van samenwerking, zij het via verschillende trajecten.

Groepen hebben de neiging coöperatieve normen te vormen op basis van vergelijkbare regels voor het nemen van beslissingen, ongeacht de sociale identiteit. Met andere woorden, besluitvormingsgedrag met betrekking tot samenwerking is een opkomend proces van de groep. Sociale interactie tussen groepsleden lijkt ten grondslag te liggen aan het ontstaan van sociale normen die coöperatie maximaliseren.