Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

It's about time

Computational and experimental investigations of adaptation to nature's temporal structure
Promotie:Dhr. J.M. (Josh) Salet
Wanneer:19 januari 2023
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn
Copromotor:dr. W. (Wouter) Kruijne
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
It's about time

Het brein als voorspeller

Het brein maakt voortdurend voorspellingen over tijdsduur, zodat je kunt acteren in plaats van reageren. Denk aan een atleet die het startschot afwacht: ‘Ready? - Set - Go!’ Voor een vliegende start is een juiste tijdsinschatting van het interval tussen ‘Set’ en ‘Go!’ nodig. Er is niet zoiets als een ‘breinklok’ die we gebruiken, maar tijdsbesef vloeit voort uit neurale dynamieken. Het onderzoek van Josh Salet laat zien dat het brein kan leren om deze intrinsieke dynamieken te koppelen aan gedrag.

Salet stelt dat vrijwel al ons gedrag getimed is, ook al gaat dit vaak buiten ons bewustzijn om. Waarschijnlijk heb je nog nooit gerealiseerd dat terwijl de douche opwarmt je brein op een of andere manier de tijd bijhoudt. Iedere keer dat je doucht leer je over de tijd die het duurt voordat het water is opgewarmd. Deze verwachting kun je vervolgens gebruiken om te anticiperen wanneer je onder je warme douche springt.

Hoe houdt het brein zulke intervallen (de duur van het opwarmen van de douche) bij om te anticiperen op wanneer iets komen gaat? Omdat we zo gewend zijn aan kloktijd neigen we ertoe te denken in termen van 'breinklokken' die de tijd bijhouden, maar niets lijkt minder waar. Onderzoek suggereert dat tijd intrinsiek voortvloeit uit neurale dynamieken.

Het onderzoek van Josh Salet laat zien dat het brein kan leren om deze intrinsieke dynamieken te koppelen aan gedrag. Al lerend associeert het brein deze dynamieken met de momenten waarop gebeurtenissen plaatsvinden. Deze associaties kunnen worden gebruikt om gedrag te timen, bijvoorbeeld om zo snel mogelijk uit de startblokken te komen of om al te fris douchewater te vermijden.