Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Societal discontent as a catalyst for action

Explaining protest and solidarity, why we help and protest
Promotie:Dhr. F.C. (Frank) Gootjes
Wanneer:13 april 2023
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. E.H. (Ernestine) Gordijn, prof. dr. T.T. (Tom) Postmes
Copromotor:T. (Toon) Kuppens, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Societal discontent as a catalyst for action

Maatschappelijk onbehagen als een katalysator voor actie

In moderne democratieën maken burgers zich zorgen over de wijze waarop de samenleving functioneert. Onderzoeker Frank Gootjes concludeert dat dit maatschappelijk onbehagen een belangrijke rol speelt in de wijze waarop mensen gebeurtenissen in de samenleving waarnemen. Op deze manier versterkt het de reactie op de maatschappelijke gebeurtenis en kan het als katalysator voor onder meer agressief gedrag fungeren.

Burgers klagen vaak over een erosie van morele normen, uiten een gebrek aan vertrouwen in de overheid en geloven dat de samenleving in verval is. Ze maken zich zorgen over het collectieve ‘wij’ dat volgens hen uiteenvalt en op het punt staat in te storten in de nabije toekomst. Maatschappelijk onbehagen en onvrede zijn op dit moment een veelbesproken onderwerp in het publieke debat. Dat er veel steun is voor agressie tegen de overheid is een schokkende bevinding voor velen.

Het onderzoek van Gootjes heeft tot doel het huidige begrip van maatschappelijk onbehagen als een psychologische constructie verder te ontwikkelen: hoe kan dit maatschappelijk onbehagen worden beschreven en welke gevolgen heeft het voor gedrag? Het is als een negatief sentiment dat de interpretatie van gebeurtenissen in de samenleving kleurt. Hiermee draagt het proefschrift bij aan het begrijpen van dit fenomeen door te focussen op verschillende aspecten van maatschappelijk onbehagen: wat is maatschappelijk onbehagen, hoe beïnvloedt het de reactie op maatschappelijke gebeurtenissen en met welk gedrag is het gerelateerd.