Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Attachment security and Intercultural adjustment

Promotie:Dhr. J. Wöhrle
Wanneer:15 april 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. K.I. van Oudenhoven-van der Zee, S. (Sabine) Otten, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Attachment security and Intercultural adjustment

Zekere gehechtheid helpt bij integratie migranten en internationale scholieren

Steeds meer mensen vertrekken tijdelijk of definitief naar een ander land, voor studie, werk, of als vluchteling. De aanpassing aan de nieuwe culturele omgeving verloopt niet altijd soepel. De sociale context is van invloed op de effectiviteit van de interculturele aanpassing, maar recent onderzoek suggereert dat dat ook geldt voor persoonlijkheidseigenschappen. Joachim Wöhrle heeft onderzocht welke rol ‘zekere gehechtheid’ hierin speelt. Zekere gehechtheid ontwikkelt zich vroeg in het leven van een mens en wordt bepaald door de kwaliteit van de interactie met moeder en vader. Het geeft aan in hoeverre mensen hebben geleerd zichzelf en anderen wel of niet te vertrouwen.

In overeenstemming met eerder onderzoek laten de resultaten van dit proefschrift zien dat een hoge mate van zekere gehechtheid voordelig is voor psychologische en vooral ook sociale aanpassing. Immigranten en internationale scholieren kunnen beter omgaan met stressvolle ervaringen, zijn succesvoller in het mobiliseren en in stand houden van sociale steun en hebben meer sociaal vertrouwen, naarmate zij zekerder gehecht zijn. Zo blijkt dat zekere gehechtheid in bepaalde contexten een betere voorspeller van aanpassing is dan andere persoonlijkheidseigenschappen. Zij kan helpen stressoren te voorkomen (oneerlijke behandeling) of de invloed ervan te verzachten (wantrouwen in politieke instellingen).

De resultaten duiden erop dat immigranten en internationale scholieren beter omgaan met stressvolle ervaringen, succesvoller zijn in het mobiliseren en in stand houden van sociale steun en meer sociaal vertrouwen hebben naarmate zij zekerder gehecht zijn. Zo blijkt dat zekere gehechtheid in bepaalde contexten een betere voorspeller van aanpassing is dan andere persoonlijkheidseigenschappen (zoals interculturele persoonseigenschappen of mindfulness). Zij kan helpen stressoren te voorkomen of de invloed ervan te verzachten.