Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Doing well and feeling well The Role of Selection, Optimization, and Compensation as Strategies of Successful (Daily) Life Management

The role of selection, optimization, and compensation as strategies of successful (daily) life management
Promotie:Mw. D. (Darya) Moghimi
Wanneer:07 maart 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. N. (Nico) van Yperen, S. (Susanne) Scheibe, Prof
Copromotor:dr. H. Zacher
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Doing well and feeling well The Role of Selection, Optimization,
and Compensation as Strategies of Successful (Daily) Life

SOC-model niet alleen geschikt voor oudere werknemers

Overal ter wereld is de vergrijzing van werknemers en de stijgende pensioenleeftijd een punt van aandacht. Daarom is de vraag belangrijk of oudere werknemers passen bij de organisaties die ze in dienst hebben. Het SOC-model (Selectie, Optimalisatie en Compensatie) is een van de manieren om hiernaar te kijken, als een reeks actie-regulatiestrategieën die het succesvol ouder worden op het werk mogelijk maken. Darya Moghimi onderzocht de effectiviteit van het SOC-model.

Uit de onderzoekresultaten blijkt dat SOC-strategieën niet specifiek gunstig zijn voor oudere werknemers, maar voor iedereen die er gebruik van maakt, onafhankelijk van de leeftijd. De bevindingen ondersteunen verder het idee dat SOC een model is van succesvol (dagelijks) levensmanagement in verschillende domeinen, waaronder werk en onderwijs.