Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Fostering active citizenship in young adulthood

The predictive value of citizenship competences, socialization experiences and academic performance in adolescence
Promotie:Dhr. E.G.J. Slijkhuis
Wanneer:20 mei 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.J. (Roel) Bosker, prof. dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf
Copromotors:dr. R. Maslowski, dr. A.C. (Anneke) Timmermans
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Fostering active citizenship in young adulthood

Ontwikkeling van actief burgerschap bij jongvolwassenen

Nederlandse jongeren leren op school over de democratische rechtsstaat en oefenen met democratie. Dit heeft tot doel ze competenties bij te brengen die hen in staat stellen later als volwassenen actief deel te nemen aan de samenleving en het politieke proces. Edwin Slijkhuis onderzocht in hoeverre burgerschapscompetenties van 14-jarigen hun deelname aan de samenleving en het politieke proces zeven jaar later voorspellen, wanneer zij 21-jarige jongvolwassenen zijn.

Jongvolwassenen participeren in het politieke proces deels op andere wijze dan volwassenen. Daarom is een nieuw instrument ontwikkeld om de politieke participatie in de doelgroep van 18 tot 24-jarigen te meten. Het gaat niet alleen om conventionele politieke activiteiten, zoals het actief zijn in een politieke partij, maar ook om onconventionele en online vormen van politieke participatie. Voorbeelden zijn het deelnemen aan een protestmars, online gesprekken op discussiefora, delen van politieke video’s of ondersteunen van politieke actiegroepen via Facebook.

Het onderzoek maakt de complexiteit van het voorspellen van de politieke en maatschappelijke participatie van jongvolwassenen duidelijk. Kortlopend onderzoek wijst veelal op een verscheidenheid aan factoren die positief bijdragen aan actieve participatie in de samenleving. Met een tijdspanne van zeven jaar laat dit onderzoek echter geen relatie zien tussen politieke en maatschappelijke houdingen, onderwijsprestaties of politieke discussies met latere deelname aan de samenleving.

Het onderzoek wijst er wel op dat burgerschapskennis van 14-jarigen de politieke participatie op 21-jarige leeftijd voorspelt. Kennis over democratie en politieke instituties stelt jongvolwassenen in staat politieke activiteiten te ontplooien. Deze bevinding impliceert dat scholen indirect kunnen bijdragen aan de actieve deelname van burgers aan het politieke proces via het bevorderen van burgerschapskennis. Daarmee ondersteunt dit resultaat het voornemen om burgerschapsonderwijs steviger op te nemen in het kerncurriculum van het primair en voortgezet onderwijs.