Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Serotonin manipulations and social behavior

Studies in individuals at familial risk for depression
Promotie:Dhr. K. (Koen) Hogenelst
Wanneer:04 februari 2016
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. P.J. (Peter) de Jong, prof. dr. R.A. (Robert) Schoevers
Copromotor:dr. M. (Marije) aan het Rot
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Serotonin manipulations and social behavior

Verandering in beschikbaarheid serotonine in hersenen kan leiden tot verandering in sociaal gedrag

Interacties met anderen beïnvloeden onze stemming, en andersom. Mensen met een stemmingsstoornis zoals depressie ondervinden dan ook vaak problemen in hun sociale relaties. Gedacht wordt dat depressie samenhangt met een verminderde beschikbaarheid van serotonine, een signaalstof in de hersenen die de verwerking van sociale en emotionele informatie mogelijk maakt. Een verminderde beschikbaarheid van serotonine zou dus ook een ongunstige invloed kunnen hebben op sociaal gedrag en stemming tijdens de omgang met anderen. Promovendus Koen Hogenelst en collega’s lieten echter zien dat een tijdelijke verlaging van serotonine (gedurende enkele uren) weinig effecten heeft op stemming of sociaal gedrag zoals gemeten in een lab. De resultaten waren vergelijkbaar in onderzoeksdeelnemers met en zonder verhoogd risico op depressie.

In een tweede studie verhoogden de onderzoekers juist de serotonine-beschikbaarheid bij mensen met een verhoogd risico op depressie, en over meerdere dagen. Ze onderzochten de effecten op stemming en sociaal gedrag in het dagelijks leven. Zoals verwacht verbeterde de stemming. Onverwacht werden de deelnemers echter tegelijkertijd minder vriendelijk. Dit gebeurde specifiek tijdens gesprekken thuis. Mogelijk kwamen de deelnemers onder invloed van de verhoogde beschikbaarheid van serotonine meer voor zichzelf op. Dit sluit aan bij het idee dat mensen die neigen tot depressie weinig grip op hun sociale leven ervaren.

Aangezien de meeste medicijnen die voorgeschreven worden bij depressie de serotonine-beschikbaarheid beogen te verhogen, is een belangrijke vervolgvraag hoe het sociaal gedrag van depressieve mensen door deze medicijnen wordt beïnvloed.

Koen Hogenelst volgde de researchmaster Behavioral and Cognitive Neurosciences (Molecular and Clinical Neuroscience). Hij verrichtte zijn onderzoek, gefinancierd door TNO, aan de Research School of Behavioural and Cognitive Neurosciences.