Vakoverstijgend literatuuronderwijs met de LitLab Leesclubs
Sinds 2018 ontwikkelt de redactie van LitLab in samenwerking met VO-docenten online lesmateriaal voor boekgesprekken in het voortgezet / secundair onderwijs: de zogenoemde LitLab Leesclubs. Deze Leesclubs laten leerlingen van alle niveaus in groepjes discussiëren over een tekst volgens zowel een lezersgerichte als een tekstgerichte leesstrategie. Vanwege de toenemende wens om vakoverstijgend te werken is er sinds kort ook materiaal in de maak voor boekgesprekken over Engelse en Franse teksten: vanaf de zomer van 2025 zijn er Leesclubs beschikbaar over meer dan 160 Nederlandstalige, 24 Engelstalige en 8 Franse titels. In deze presentatie laten we zien hoe de Leesclubs een model kunnen vormen voor vakoverstijgend literatuuronderwijs in de lessen Nederlands, Engels en Frans binnen het kader van de vernieuwde eindtermen. Daarvoor doen we verslag van de praktijkervaringen met de Leesclubs en inventariseren we het mogelijke leereffect van de werkvorm op basis van meer dan 1600 feedbackformulieren van leerlingen die de Leesclubs gebruikt hebben.
Een workshop door Lucas van der Deijl
- Voertaal: Nederlands
- Ronde: 3

